SPORTSHOWROOM

adidas

Samba

Kultuuriliselt mõjukas toss, mis põhineb pideval uuendamisel.

adidas Samba
© adidas

Uuenduslik jalgpallijalats

Aastal 1949 viimistles kingsepp Adolf Dassler uuenduslikku jalgpallijalatsit. Ta oli loonud jalatsi välistalla, mis tagas hea haarduvuse jäisel pinnasel – midagi, mida ükski teine tolleaegne jalats ei suutnud pakkuda – ja hakkas seda oma kodumaal Saksamaal katsetama. Disain töötas hästi ja jalatsid võeti tootmisse. Nende nimi oli adidas Samba. Järgmise seitsme aastakümne jooksul sai sellest uuenduslikust jalatsist kultuuriline fenomen, mida kandsid kuulsused, sporditähed ja peaaegu kõik teisedki planeedil.

© adidas

Leiutaja

Adolf Dassler oli rohkem kui lihtsalt kingsepp, ta oli leiutaja. Tema jaoks oli kingade disainimine pigem hobi kui töö ja 1920. ja 1930. aastatel arendas ta oma oskusi, eksperimenteerides erinevate materjalide ja meetoditega funktsionaalsete jalatsite valmistamiseks. Ta oli eriti osav spordijalatsite loomisel, mida tõestavad need, mis ta valmistas Jesse Owensile enne tema mitmeid esinemisi 1936. aasta Berliini olümpiamängudel. Dassleri käsitsi valmistatud naelkingadega võitis Owens neli kuldmedalit, tehes kuulsaks nii enda kui ka oma jalatsite disaineri.

Brändi loomine

Veidi üle kümne aasta hiljem, 1949. aastal, asutas Dassler adidas, pärast lahkumist jalatsiettevõttest, mida ta oli koos oma venna Rudolfiga juhtinud alates 1924. aastast. Omaette tegutsema asudes hakkas Adolf töötama projektidega, mis eristaksid tema disaine tema venna omadest, kes oli samuti asutanud oma jalatsiettevõtte. Üks neist oli jalgpallijalats, mille pealsel oli must känguru nahk, kummist tald ja brändi uus logo, mis koosnes kolmest kaldest triibust sakiliste servadega. See oli loodud ühe konkreetse eesmärgi jaoks: kindel haare jäisel pinnasel. Talla sisse integreeritud kolm iminappi võimaldasid jalatsil libedal pinnasel paremini püsida kui ükski teine tolle aja jalats, ja see osutus tõhusaks disainiks, kui seda testis ASV Herzogenaurach – kohalik jalgpallimeeskond, mis oli seotud adidasega.

© adidas

Nime leidmine

1950. aastaks oli Dassler täiustanud haarduvad jalanõud, kuid tal polnud veel nime. Siis, pärast mängu, kus spetsiaalne välistald tõesti oma väärtust tõestas, aidates mängijatel külmas ilmast hoolimata haarduvust ja stabiilsust säilitada, tuli talle mõte nimetada need Samba. See mitte ainult ei meenutanud dünaamilist liikumist ja oskusi, mis on seotud elava Brasiilia tantsustiiliga, vaid sobis ka selle aasta FIFA maailmameistrivõistluste toimumiskohaga, mis toimusid esimest korda selles riigis. Kahjuks tähendas turniiriks oodatav soe ilm, mille temperatuur pidi olema umbes 20 °C ja rohkem, et tema välistalla disain ei olnud vajalik. Siiski seostas kinga nimi selle tõhusalt ülemaailmse võistlusega ja see sai järgnevatel aastatel populaarseks jalgpallurite seas, eriti Ühendkuningriigis ja Euroopas.

© adidas

Teadmiste omandamine

Adidas Samba aitas ettevõtte tuntust suurendada selle algusaastatel, kuid brändile tõi kõige rohkem tähelepanu Adolf Dassleri aeg Lääne-Saksamaa jalgpallikoondises. Olles võitnud treener Sepp Herbergeri poolehoiu, reisis ta koos meeskonnaga mängudele, õppides tundma mängijate vajadusi, et pakkuda neile spordiks parimaid jalatseid. Ta vaatas mänge koos Herbergeriga ja mängijad tulid tema juurde nõu küsima, kui neil oli probleeme jalatsitega, et ta saaks neid kohapeal kohandada. Selle aja jooksul omandas Dassler hindamatuid teadmisi, mis aitasid tal välja töötada uuendatud jalgpallimudeli, millel olid kruvidega kinnitatavad naelad, mida sai vastavalt iga konkreetse mängu tingimustele vahetada. 

© adidas

Bernis toimunud ime

1954. aastal aitas Dassleri disain Lääne-Saksamaa meeskonnal saavutada kuulsusrikas maailmameistrivõit, mida tuntakse Berni imena. Kuna Lääne-Saksamaa meeskond ei olnud 1950. aasta turniiril osalemiseks kvalifitseerunud, oli neil suur soov end järgmisel turniiril, mis toimus naaberriigis Šveitsis, hästi esitleda. Pärast alagrupifaasi läbimist võitsid nad veerandfinaalis Jugoslaavia ja poolfinaalis Austria 6:1, pääsedes finaali turniiri favoriidi Ungari vastu. Kuldse meeskonnana tuntud Ungari võistkond oli 32 mängu järjest võitmatu ja oli esimeses voorus kergesti võitnud Lääne-Saksamaa meeskonna 8:3, kuigi vastaseks oli reservmeeskond. Finaali päeval hakkas sadama vihm, mis muutis väljak märjaks ja mudaseks. Need olid ideaalsed tingimused kapten Fritz Walteri mängustiilile, aga ka Dassleri vahetatavatele naeladele, mis andsid Saksamaa meeskonnale olulise eelise, võimaldades neil kohaneda rasketes tingimustes. Hoolimata sellest, et Lääne-Saksamaa meeskond koosnes amatööridest ja neile ei antud võiduvõimalusi, võitis Lääne-Saksamaa Ungari 3:2, põhjustades ühe suurima üllatuse maailmameistrivõistluste ajaloos ja võites riigile esimese Jules Rimet' trofee.

Funktsionaalsed uuendused

Adolf Dassleri ettevõte pälvis järgnevatel aastatel suurt tähelepanu, kuna üha enam professionaalseid jalgpallureid hakkasid tema jalatseid kandma. See aitas Sambal jääda populaarseks järgnevatel aastakümnetel, kuna Dassler naasis ikka ja jälle selle mudeli juurde, mida ta korduvalt ümber kujundas, täiustades iga kord selle funktsionaalsust ja viies selle märkimisväärse teekonna läbi. 1960. aastate alguses muudeti jalatsi profiil madalamaks ja külje logo triibud laiendati, muutes ettevõtte kaubamärgi sümboli silmapaistvamaks. Madal kaelus muudeti uuesti 1972. aastal, kui sellele anti selgem kumerus, mis järgis pahkluu kuju. Ümber kujundati ka pikendatud keel, mis lühendati, et muuta see kompaktsemaks, jalapõhja polsterdus, mis andis suurema toetuse kogu jala pikkuses, ja välistald, mille jagamine kolmeks eraldi tsooniks andis kandjale mitmesuunalise haarduvuse, pakkudes seega mängu ajal suuremat manööverdusvõimet. Tegelikult oli just selle versiooni lame välistald ja kergem konstruktsioon, mis tegi Samba ideaalseks uuele spordialale, mida tuntakse futsali nime all ja mis tol ajal vallutas kogu Euroopa mandri.

© adidas

Ideaalne futsali saabas

Futsal sai alguse 1930. aastatel Uruguays, kus selle arendas välja õpetaja Juan Carlos Ceriani. Ta soovis muuta jalgpalli kättesaadavamaks, eriti oma kohaliku YMCA liikmetele, ning töötas välja siseruumides mängitava versiooni, mis põhines suures osas traditsioonilise mängu reeglitel, kuid sisaldas ka korvpalli, veepalli ja käsipalli reegleid, et sobida lühemate mängude ja viieliikmeliste meeskondadega. Kuigi algselt oli see mõeldud mängimiseks korvpalliväljakul, osutusid paljud teised siseruumid selle spordiala jaoks sobivaks, mis lihtsustas mängude korraldamist, kuna neid sai pidada erinevates kohtades, olenemata ilmastikutingimustest. Spordiala populaarsus kasvas kiiresti jalgpalliarmastavates Lõuna-Ameerika riikides ja jõudis lõpuks Lääne-Euroopasse 1970. aastatel Hispaaniasse ja Portugali asunud immigrantide kaudu. Kui futsal levis teistesse Euroopa riikidesse, põimus selle ajalugu adidas Samba ajalooga, mille haarduv välistald ja kerge, reageeriv tunne sobisid ideaalselt selle kiire tempo ja iseloomuga spordialaga. Madala profiiliga nahast ninad, millel on nüüd iseloomulik T-kujuline pealiskiht, võimaldasid kandjal saavutada kõrgetasemelist palli kontrolli, mis võimaldas neil driblida ja manööverdada kitsastes ruumides ning premeerisid üksikute mängijate tehnilisi oskusi. Tol ajal ei toetanud ükski teine jalats futsali mängijaid erinevatel siseväljakute pindadel, mistõttu oli see paljude jaoks esimene valik kuni 1990. aastateni, mil teised brändid hakkasid tootma spetsiaalselt selle spordiala jaoks mõeldud jalatsid.

© adidas

Elustiili tossudeks muutumine

Umbes samal ajal, kui Samba tegi endale nime Euroopa futsali väljakutel, algas selle märkimisväärne üleminek funktsionaalsest jalgpallijalatsist moekaks elustiili jalatsiks. Selle aeglase muutuse algatasid nn „Casuals”, keda nähti regulaarselt 70ndate lõpus ja 80ndatel Inglise jalgpalliklubide tribüünidel. Enne mängule minekut kandsid selle subkultuuri liikmed iseloomulikke „riideid” – Euroopa brändide nagu adidas, Lacoste ja Fila disainerirõivaid, mille nad olid ostnud, kui jälgisid oma meeskondi Euroopa karikavõistluste ja UEFA karikavõistluste ajal. Ideeks oli näha välja parem kui rivaalitsevad fännirühmad, valides unikaalseid rõivaid, ja adidas jalatsid olid populaarne valik. Kui stiil levis laiemasse ühiskonda, võis Samba näha selliste linnade tänavatel nagu Liverpool ja London, kus asusid mõned tolle aja edukamad Euroopa meeskonnad. 

© adidas

Britpopi lemmik

Kuigi 1980. aastatel oli adidas Ühendkuningriigis osaliselt populaarseks saanud tänu vabaaja subkultuurile, oli see järgmise kümnendi jooksul oluline tänu muusika mõjule, kui Britpop vallutas kogu riigi. See särav ja meeldejääv muusikastiil, mis oli tüüpiline Briti kultuuriliikumine, domineeris riigis 90ndate keskpaigas, kusjuures konkurendid Oasis ja Blur olid selle eestvedajad. Casualsiga samast töölisklassi taustast pärit mässulised Gallagheri vennad esinesid sageli laval adidas Samba tüüpi jalanõudes, mis muutusid kiiresti Britpopiga seostatavaks ja selle žanri fännide lemmikuks. 

© adidas

Hiphop ja rulaühendus

Samal ajal oli Samba ka Ameerika Ühendriikides populaarseks saanud teise muusikastiili, hiphopi kaudu. 80ndate keskpaigaks peeti Run-DMC üheks riigi parimaks bändiks ja nad esinesid sageli Adidasega jalas. Kuigi nende lemmikmudel oli Superstar, tutvustas bändi 1986. aasta laul „My Adidas” brändi laiemale publikule, eriti kuna see viis kahe osapoole vahelise märkimisväärse sponsorlepingu sõlmimiseni. Selle partnerluse kaudu leidis Samba lõpuks tee rula maailma, kuna hiphopikultuur põimus 80ndatel ja 90ndatel mässulise spordialaga. Nagu jalgpallurid, vajavad ka rulaajad suurepärast haarduvust ja reageerivat jalapõhja tunnetust, et nad saaksid lauda efektiivselt kontrollida, mis teeb Sambast suurepärase rula kinga. Nad soovisid ka teatud stiili, mis sobiks rula elustiiliga, ja Run-DMC toetus andis neile selle. Kuigi Samba rula versioon ilmus alles 2017. aastal, kui Samba ADV turule tuli, lõi adidas 2006. aastal mudeli nimega Busenitz, mis oli spetsiaalselt suunatud rula sõitjatele. See sai nime Ameerika rulaaja Dennis Busenitzi järgi, kes oli 90ndate lõpus ja pärast seda silmapaistev tegelane selles spordialas. See läks vastuollu tolleaegse vulkaniseeritud rulakingade trendiga, kuna see põhines Sambal, millel oli vastupidavam cupsole, mis pakkus tuge neile, kes soovisid rulaga sõita ja teha trikke, mis tekitasid suuremat mõju, nagu näiteks ollie suurte treppide astmetel või grindimine suurte languste kõrval asuvatel reelingutel.

© adidas

Tagasi peavoolu

2000. aastateks oli adidas Samba juba läbinud epilise teekonna läbi mitmete kultuuride ja spordialade, jõudes isegi suurele ekraanile, kui Ewan McGregor kandis 1996. aasta filmis „Trainspotting” burgundia värvi Samba Superi, kuid selle lugu ei lõppenud seal. Pärast mõningaid vaikseid aastaid naasis mudel 2010. aastatel, kui adidas viis selle tagasi jalgpalli juurte juurde Samba Super Battle Packiga, mis ilmus 2014. aastal, et tähistada maailmameistrivõistluste naasmist Brasiiliasse esimest korda pärast 1950. aastat. Samal aastal austas bränd mudelit, kasutades seda esimese kudumise jalgpallijalatsi alusena: Samba Primeknit. Sellised kuulsused nagu Kate Moss hakkasid seda varsti taas kandma moeseesmina ja sellest sai populaarne osa adidas Originalsi sarjast, mis austab brändi pärandit. Isegi pärast nii paljusid aastaid oli Samba minimalistlik esteetika endiselt mitmekülgne kinga, mis sobis paljude stiilidega, samas kui selle sügav ajalugu võlus neid, kes olid huvitatud sneakerite kultuurist. Värvivalik hakkas laienema ja veelgi rohkem kuulsusi pildistati neid kandmas, sealhulgas A$AP Rocky, Frank Ocean ja Jonah Hill. Samal ajal tegi adidas koostööd spordi-, tänavariiete ja elustiilibrändidega, nagu Oyster Holdings ja Fiorucci, et luua klassikalise jalatsi uuenduslikud versioonid.

© adidas

Mõjukas koostöö

Just sellised koostööd aitasid adidas Samba jalatsitel 2020. aastate alguses moemaailmas kindla positsiooni saavutada ja varsti oli see kasvanud tõeliselt globaalseks fenomeniks. Selle kiire tõusu katalüsaatoriks oli kollektsioon, mis loodi koostöös inglise moedisaineri Grace Wales Bonneri ja tema enda luksusbrändiga. Bonneri stiilsed adidas sneakerid olid inspireeritud tema Briti-Jamaika päritolust ja ühendasid edukalt Samba retro spordiliku esteetika kõrgemoodi elementidega, kasutades keerukaid õmblusi ja klassikalisi detaile, nagu varasemates versioonides kasutatud ümberpööratav keel. Uskumatu koostöö Wales Bonneriga on kestnud juba mitu aastat ja iga uus värvikombinatsioon tundub olevat eelmistest veelgi populaarsem, tagades Samba jätkuva populaarsuse nooremate põlvkondade seas.

© adidas

Lai valik disaine

Pärast esimeste Wales Bonner Sambade ilmumist soovisid seda mudelit omale kõik, alates rulaajast Jason Dillist kuni plaadiprodutsendi Pharrell Williamsini, Kanada disainistuudio JJJJound, luksusliku vintage-rõivaste tootja Sporty & Rich ja isegi Ajax jalgpalliklubi, kes tegi koostööd Bob Marley perekonnaga, et austada reggae-legendit. Samal ajal mitmekesistas adidas Samba valikut veelgi, lisades valikusse alternatiivseid mudeleid. Lisaks Samba OG-le, mis säilitas populaarse vabaaja välimuse, ja rulluisutamise mudelile ADV, lisandus Velosamba, mis oli optimeeritud jalgrattasõiduks, ja Classic, mille pikk, ümberpööratav keel, kerge konstruktsioon ja EVA-süstitud tald muutsid selle sobivamaks futsali jaoks. Mahukam ja tänavale sobivam Samba Super jäi kollektsiooni osaks ning sellele lisandus Samba RM, mille tald sisaldas adidas BOOST tehnoloogiat, mis muudab selle pehmemaks ja reageerivamaks, ning naistele mõeldud eksklusiivsed mudelid, nagu Sambarose, millel oli platvormtald.

© adidas

Kaasaegsed trendid

Äkitselt oli Samba hetke elustiili sneaker. Moemaailma ikoonid nagu Bella Hadid, Kendall Jenner ja Kaia Gerber tegid selle osaks kasvavast „clean girl aesthetic” trendist, kandes neid avalikkuses ja postitades neid oma sotsiaalmeedia kontodel. See muutis Samba nende jälgijate ja paljude teiste noorte jaoks kohustuslikuks, samas kui selle spordipärand tõi jalatsitele veelgi rohkem tähelepanu sotsiaalmeedias, kus need olid blokecore-stiili oluline osa. 2022. aasta maailmameistrivõistluste eel tekkinud blokecore oli mõnes mõttes tagasipöördumine vabaaja subkultuuri ja adidas jalgpalliajaloo juurde, kuna see hõlmas Samba jalatsite kombineerimist vanade jalgpallisärkide ja Levi's teksadega. Erinevalt varasematest jalgpalliliikumistest oli see aga globaalne, muutes Samba jalatsid ülemaailmselt levinud nähtuseks. Kuna mudel tungis sotsiaalmeedia platvormidele igast suunast, oli 2023 selle seni suurim aasta, eriti pärast seda, kui Wales Bonner novembris teatas uue ponyskin-versiooni väljalaskest, mis näitas koostöö olulist mõju Samba edule.

© adidas

Jätkuv edu

Adidas Samba uskumatu tõus ei näidanud 2024. aastal aeglustumise märke, isegi pärast seda, kui Ühendkuningriigi peaminister Rishi Sunak ähvardas kahjustada selle usaldusväärsust, kandes seda nüüdseks kurikuulsaks saanud intervjuu ajal. Sneakerid jätkasid ilmumist kõikjal sotsiaalmeedia saitidel, kus mõjukad isikud ja moebrändid kirjutasid terveid artikleid selle ikoonilise silueti stiilist. Adidas austas Samba mitmekesist valikut, tuues 2023. aasta lõpus pärast koostööd kvaliteetse Ameerika riietusfirmaga Adsum tagasi 2009. aasta Samba Milleniumi, samal ajal laiendades oma koostööd rula valdkonnas, tehes koostööd tõusva rulaajaja Kader Syllaga. Bränd suurendas oma moelist atraktiivsust veelgi, kui ühines mitme brändi jaemüüja Dover Street Marketiga ja kasutas oma jalgpallialaseid sidemeid, luues brändi saadiku Lionel Messi abiga mitmeid värvitoone.

© adidas

Muutuste meister

Vaatamata oma vanusele on adidas Samba säilitanud oma edu enam kui 70-aastase ajaloo jooksul, jõudes tänapäeva üheks populaarsemaks tossuks 2020. aastatel. Selle uskumatu lugu on viinud selle Euroopa talvise jääkülmast 70ndate futsali väljakutele ja 80ndate jalgpalliväljakutele, läbi 90ndate rula- ja Britpop-stseenide, kuni 2010ndate kuulsuste kultuuri ja 2020ndate pidevalt muutuvate moesuundumusteni. Samba puhas esteetika, mitmekülgne stiil ja vintage-spordilik välimus jätkavad uute fännide ligimeelitamist, kuid selle silueti tugevaim omadus on märkimisväärne võime muutuda ajaga kaasas, mis tagab selle edu olenemata sellest, millises suunas moemaastik areneb.

Read more

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East