SPORTSHOWROOM

Nike

Field General

Traditsiooniline ameerika jalgpallistiil loob kaasaegse klassika.

Nike Field General
© Nike

Spordi algus

Nike algusaastatel laiendas bränd oma tegevust jooksujalatsitelt mitmesuguste spordialade jalatsite loomisele. Juba 1970. aastate keskel tootis legendaarne disainer Bill Bowerman ameerika jalgpalli naelkingi ja 1980. aastate alguseks olid tema ja tema meeskond loonud mitmesuguseid mudeleid, mis sobisid erinevatele pindadele ja mängupositsioonidele. Selle laia kollektsiooni hulgas oli tagasihoidlik jalats, mida tuntakse nimega Nike Field General. Kuigi see oli oma ajal populaarne, ületasid aastate jooksul selle populaarsuse uuenduslikumad naelkingad, kuid midagi selles jäi Nike juhtide meelde ja üle nelja aastakümne hiljem oli see valmis tegema uimastava naasmise peavoolu.

© Nike

Huvitav aeg

Nike astus Ameerika jalgpalli riietuse maailma selles spordialas huvitaval ajal. 1970. aastal ühendasid Ameerika Ühendriikide kaks peamist jalgpalliliigat, National Football League ja American Football League, jõud, luues uue NFL-i, mis sai riigi populaarseimaks spordiorganisatsiooniks. Sellega paralleelselt levisid kunstmurukatted, eriti pärast AstroTurfi turule toomist 60. aastate keskel ja ameerika jalgpallile spetsiaalselt mõeldud Poly-Turfi turule toomist 1970. aastal. Kuigi mõned mängijad eelistasid looduslikku muru, kuna see oli leebem ja vähem vigastusi põhjustav, olid kunstmurukatted vastupidavamad ja hoolduseks lihtsamad, mistõttu paljud staadionid läksid 60. aastate lõpus ja 70. aastate alguses üle kunstmurule. 1971. ja 1972. aastal peeti Super Bowli V ja VI Poly-Turfil, kuigi materjal võeti varsti pärast seda tootmisest maha, kuna see ei toiminud kuuma ilmaga hästi. AstroTurf oli aga palju efektiivsem ja 1974. aastal sai Rice Stadium Houstonis, Texas, esimene selline staadion, kus peeti Super Bowl.

© Nike

Muutuvad disainid

Umbes sel ajal tutvustas Nike ühe oma esimestest ameerika jalgpallijalatsitest: Bill Bowermani Astrograbber. Nagu nimigi viitab, oli see mõeldud kunstmurule, mis tegi sellest tolle aja jaoks suurepärase jalatsi. Selle populaarsus sillutas teed uutele disainidele, sealhulgas naeladega mudelitele nagu Shark ja Piranha, aga ka teistele, mis olid valmistatud kunstmurule sobivate lameda kummist talladega, nagu Hawk ja Mako. 1970. aastatel avastasid sporditeadlased, et jalgade vigastuste esinemissagedust ameerika jalgpallis on võimalik vähendada, tehes teatavaid muudatusi mängijate jalatsites, millest paljud viisid need kooskõlla jalgpallijalatsitega. Need tegurid avaldasid disainile olulist mõju ja 1980. aastateks olid enamik ameerika jalgpallijalatsitest madala profiiliga, jalgpallijalatsitele sarnased jalatsid. Sellise dünaamilise ja pidevalt muutuva spordimaastiku taustal tõi Nike turule Field Generali.

© Nike

Hästi valmistatud ameerika jalgpalli saabas

1982. aastal turule toodud Nike Field General oli kõrgekvaliteediline jalgpallijalats, millel oli elegantne välimus. Selle nimi oli inspireeritud slängisõnast, millega nimetatakse quarterback'i, kes on tuntud oma võime poolest juhtida rünnakut väljakul. Nike pidaski seda positsiooni silmas, kui jalatsit disainis, andes sellele Bowermani kuulsad Waffle-välistallad sügavate soontega, mis tagavad suurepärase stabiilsuse ja igas suunas haarduvuse kunstmurul. Jalatsil oli ka mugav vahtpolsterdusega vahetald ja voolujooneline pealne, mis oli valmistatud kergest nailonist ja nahast, mis soodustas head kiirust ja kiirendust, nagu märgiti varases reklaamis: „Ja kui muru on kunstlik, on Nike loomulik valik. Field General tagab minimaalse kaalu ja maksimaalse kiiruse.” Selle tulemusena võimaldasid need jalatsid quarterbackidel mängida enesekindlalt ja vilkalt, aidates neil kergesti manööverdada, osavalt ohust pääseda ja isegi teha julgeid rünnakuid, kui aeg oli õige.

© Nike

Staaride jõud

Field General oli paljude NFLi quarterbackide seas populaarne valik ja Nike kasutas nende staaride võimu, et reklaamida seda jalatsit. Üks selle olulisemaid toetajaid oli San Diego Chargersi Dan Fouts, kes oli 1980. aastate alguses suurepärases vormis, viies oma meeskonna kolmel järjestikusel aastal AFC Westi divisjoni meistriks ja võites neli järjestikust auhinda NFLi parima passija tiitli eest. 1982. aasta alguses mängis ta olulist rolli nn „Epic in Miami” mängus, mida peetakse üheks NFLi ajaloo suurimaks mänguks, mille jooksul ta purustas mitu klubi ja hooaja lõpu rekordit, visates 433 jardi Chargersi võiduks läinud lisaajal. Tema meeskonnakaaslane Kellen Winslow mängis samuti suurepäraselt, püstitades uue playoffi rekordi 13 vastuvõtuga 166 jardi ja ühe touchdowniga. Umbes sel ajal esines Winslow koos Foutsiga ja osava laia vastuvõtjaga John Jeffersoniga sõjaväest inspireeritud „Bombs Away” plakatil, mis näitas Nike Ameerika jalgpallisaabaste mitmekülgsust. Fouts oli ideaalne quarterback, kes esindas Field Generali, kuna tema saavutused tõid talle 1982. aastal NFLi aasta parima ründemängija tiitli. Samal ajal pääsesid nii tema kui ka Winslow sel aastal Pro Bowli, nimetati All-Pro meeskonda ja said hiljem Hall of Fame'i liikmeteks.

© Nike

Field Generals

Fouts ilmus ka eriti meeldejääval „Field Generals” plakatil, millel oli kujutatud vähemalt kaheksa liiga parimat quarterbacki erinevate ajastute Ameerika ajaloo sõjaväevormides. Foutsist vahetult kõrval olid kaks Super Bowli võitnud mängijat Oakland Raidersist: Marc Wilson ja Jim Plunkett. Mõlemad võitlesid Raidersis mängides algmängija koha eest, kusjuures kogenum Plunkett viis meeskonna 1980. aastal Super Bowli XV-le, kus ta nimetati MVP-ks 261 jardi pikkuste söötude ja kolme touchdowni eest 27-10 võidus Philadelphia Eaglesi üle – see tulemus tõi talle ka NFL Comeback Player of the Year auhinna. Wilsoni ja Plunketti kõrval oli tõusev Detroit Lionsi quarterback Eric Hipple, kelle kõrval oli lugupeetud Archie Manning. Manning oli mänginud üksteist hooaega New Orleans Saintsis, kus ta oli saavutanud maine kõrgetasemelise mängijana, hoolimata sellest, et ta sai kaitselt vähe tuge. Näiteks 1980. aasta hooajal saavutas ta oma karjääri parimad tulemused, visates muljetavaldavad 3716 jardi ja 23 touchdowni, kuigi Saints võitis vaid ühe oma kuueteistkümnest mängust. Ülejäänud kolm mängijat moodustasid ülejäänud Field Generalsi koosseisu: Vince Evans Chicago Bearsist, Jim Zorn Seattle Seahawksist, kes oli tuntud oma võime poolest ohtlikest olukordadest välja tulla – milles talle aitas ka Field General – ning erakordne söötja Bert Jones, kes mängis oma karjääri viimaseid mänge Los Angeles Ramsis pärast üheksat edukat hooaega Baltimore Coltsis.

© Nike

Igapäevane kasutamine

Kuna eliit sportlased esindasid Field Generalit väljakul, sai jalats väljaspool väljakut populaarseks nii amatöörmängijate kui ka innukate fännide seas, kes olid muljetunud sellest, kuidas see parandas nende lemmik-kvaterbackide liikuvust ja kiirust. See sai peagi Nike Ameerika jalgpallijalatsite sarjas armastatud mudeliks, mida bränd kirjeldas reklaamides kui „kiiret, tugevat ja halastamatut”, väites, et „pole paremat viisi kuulsuse poole püüdlemiseks”. Kuigi tegemist oli peamiselt spordijalatsiga, turustasid mõned jaemüüjad Field Generali ka hea valikuna „vabaaja stiilile”, kuna selle „150 naelaga tald” pakkus „professionaalide välimust ja kõrget jõudlust”, kuna seda nähti nii väljakul kui ka väljaspool seda.

© Nike

Muutuvad trendid

1980. aastatel oli Field Generalil suur edu ja see toetas professionaalseid mängijaid mitu aastat, kuni see asendati tehnoloogiliselt arenenumate disainidega, nagu Nike Premier 90. aastate keskel. Pärast seda kadus see täielikult, naastes ainult nimeliselt sellistel kingadel nagu Air Max Field General 1998. aastal ja Zoom Field General 2014. aastal, mis mõlemad olid originaalmudeliga täiesti seotud. Siis, 2020. aastate alguses, tekkis uus moesuund traditsiooniliste spordidisainide järele, mis julgustas mitmeid brände tooma tagasi ikoonilisi siluette minevikust. Adidas Samba, mille ajalugu oli juurdunud Euroopa jalgpallikultuuris, oli sel ajal eriti edukas, kuid 2023. aastal hakkasid levima kuulujutud Nike plaanidest taaselustada teatud Ameerika spordijalatsid. Sneaker-ajakirjad vihjasid, et Astrograbber kavatseti uuesti turule tuua koostöös luksusliku rõivabrändiga Bode, ning veidi hiljem teatasid nad, et Field General naaseb koostöös kõrgekvaliteedilise rõivakauplusega Union LA.

© Nike

Varajane avastus

2023. aasta detsembris pildistati superstaar Timothée Chalamet New York Knicksi ja LA Clippersi korvpallimängu vaheajal, kandes tundmatut sneakerit, millel oli elegantsed valged pealsed, erksad punased swooshid ja rikkalik must tald. See oli üks esimesi kordi, kui nähti uut Field General '82 mudelit, mille ilmumine tekitas suurt elevust ja pani aluse võimsale tagasitulekule.

© Nike

Õigeaegne turuletoomine

Field General '82 toodi lõpuks turule vahetult pärast 2023/24 NFL hooaja lõppu, mille jooksul Patrick Mahomes'i Kansas City Chiefs võitis Super Bowl LVIII tihedas võitluses San Francisco 49ers'i vaid kolme punktiga. Paljud sel päeval väljakul olnud mängijad kandsid Nike jalatsid, demonstreerides brändi püsivat pärandit Ameerika jalgpalli siluettide valdkonnas. Super Bowli järel tekkinud huvi ära kasutades tõi Nike veebruari lõpus 2024 turule esimese Field General '82 mudeli, alustades silmapaistvast „White & Varsity Red” mudelist, mida Chalamet oli kandnud vaid paar kuud varem. See oli peaaegu identne 1982. aasta versiooniga, sama vastupidava pealsega, mis oli valmistatud kootud tekstiilist ja nahast paneelidest, õmmeldud kummist cupsole'iga, mis sisaldas pehmet vahtpolstrit ja toetas Waffle välistallaga klassikalist haarduvust. Traditsioonilised nahast Swooshed kaunistasid külgi, suurtähtedega Nike kiri kaunistas kandilipikut, retro-stiilis bränding oli õmmeldud keeleplaadile ja suurustekst oli trükitud krae siseküljele, mis oli nutikas viide originaaljalatsile.

© Nike

Stiilne värvide kombinatsioon

Kuigi Field General '82 sisaldas kaasaegseid materjale, mis tagasid kindla ja tugeva konstruktsiooni, ei olnud see enam jalgpalliväljakule sobiv, pakkudes selle asemel igapäevast mugavust ja veenvat vanakooli välimust. Minimalistliku, lihtsa välimuse tõttu sobis jalats hästi kontrastse värvilahendusega ja Nike tõi kiiresti turule rea lisavärve, millest mõned olid inspireeritud retro-disainist, nagu „White & Black”, teised aga kaasaegsemate toonidega. Enamik neist oli lihtne stiilida ja siluett oli populaarne oma vaba ja madala profiili tõttu. Siiski jäi see varases staadiumis enamasti tähelepanuta ja saavutas vaid mõõduka edu.

© Nike

Koostöö Union LA-ga

Pärast seda edukat, kuid tagasihoidlikku turuletulekut jätkas Nike oma plaani välja tuua koostöös Union LA-ga loodud tossud. Lõpuks ilmus 2024. aasta suvel kolm erinevat värvitooni, millest igaühel oli põhikujunduse suhtes hulk silmapaistvaid ja mõnevõrra mässulisi muudatusi, nagu lisakatted, värvilised siksakilised õmblused ja stiilne kahekordne bränding. Kogu koostöö põneva retroesteetika täiendas kollane kast, mis oli kujundatud 1980. aastate koolikapi sarnaseks, viidates koostöö narratiivile „Union versus Everybody”. See rääkis loo selle ajastu edukast keskkooli jalgpallurist, kes käis Union F. Hampton High'is – „piirkonna kõige uuenduslikumas keskkoolis” – kes oli uhke oma positsiooni üle meeskonnas ja esindas seda, kandes võimaluse korral Union LA tosse ja sobivat särki. Lugu suurendas koostöö atraktiivsust 1980. aastate keskkooliõpilaste mälestusväärsete piltide kaudu, kes kandsid neid tosse, ja värvitoon „Shimmer” muutus eriti ihaldusväärseks.

© Nike

Comme des Garçonsi värvitoon „Black and Pink Market”

2024. aasta lõpus ühendas Nike jõud Jaapani moebrändiga Comme des Garçons, et luua veelgi julgem versioon Field Generalist. Piiratud tiraažiga mudel oli saadaval ainult CDG „Black and Pink MARKET MARKET” pop-up-poes, mis oli avatud vaid kaks nädalat novembri alguses Harajukus, Tokyos. Sõna „MARKET” oli mustale välisküljele korduvalt trükitud suurte valgetega tähtedega, mis andis mudelile ainulaadse ja silmapaistva välimuse, mis tõmbas veelgi rohkem tähelepanu tagasi tulnud siluettile.

© Nike

Võluv turule toomise kampaania

Samal ajal tõi Nike Ühendkuningriigis turule üldisema värvivalikuga mudelid, käivitades SNKRS-i rakenduses elegantset „London” versiooni võluva kampaaniaga, mis sisaldas loomingulise brändiagentuuri Ultra ja jalatsite ajakirja ja meediaplatvormi Hartcopy toimetaja Sam Le Roy eristuvaid lugusid. Koos Ultra'ga toodeti rahulik video, mis kujutas kunstnike ühendust looduse ja välistingimustes heegeldamisega, samal ajal kui Le Roy süvenes oma kirglikku huvi sneakerite ja kaasaegse jalatsite laiemasse otstarbesse, nimetades Field Generali „igapäevaseks, igaks otstarbeks sobivaks jalatsiks”, mida saab kombineerida igasuguste riietusega. Mõlemad filmid suutsid jäädvustada kaasaegse sneakerite kultuuri erinevad perspektiivid, näidates, et Field Generali sarnased mudelid on laialdaselt populaarsed ka väljaspool spordimaailma.

© Nike

Sotsiaalmeedia hüpe

Kõik see tagas Field General '82-le stabiilse kasvu esimese aasta jooksul ja 2025. aasta alguseks oli see saavutanud laialdase tähelepanu internetis. Sotsiaalmeedia mõjutajad hakkasid seda oma igapäevastes riietusesitustes kasutama, demonstreerides selle mitmekülgset, nostalgilist välimust nn „get ready with me” videotes. See sobis ideaalselt tolle aja moesuundadega ja peagi tunnistati see üheks parimaks vabaajarõivaks eelseisvaks suveks, kuna selle populaarsus jätkas kasvamist.

© Nike

Mõjukad mängijad ja sügav lugu

Umbes sel ajal oli 2024/25. aasta Ameerika jalgpalli hooaeg jõudmas kulminatsioonini ja Nike otsustas Field Generali veel kord esile tõsta. Seekord tegi bränd seda kampaanias, mille kujundas edumeelne noortekultuuri meelelahutusagentuur Dazed Studio. Dazed, mis on tuntud mõjukate brändikampaaniate loomise poolest, kasutades julget jutustamist ja piire ületavat loovust, kasutas oma uuenduslikku stiili, et esile tõsta Field Generali traditsioonilist jõudlust ja kaasaegset elustiili esteetikat, tähistades sellega selle spordialast pärandit ja tõstes esile selle uuesti turule toomist. Kampaanias osalesid endine quarterback ja praegune kodanikuõiguste aktivist Colin Kaepernick, tüdrukute flag footballi staar Janasia Wilson ja New York Giantsi linebacker Kayvon Thibodeaux, kes kõik demonstreerisid Field Generali igapäevast mitmekülgsust piltidel, mis olid inspireeritud vanadest fotodest, millel on jäädvustatud tippsportlased väljakust eemal olevatel hetkedel. Kaepernick ja Thibodeaux olid pildil kujutatud lõõgastumas rafineeritud vabaajarõivastes, jalas elegantsed valged, mustad ja kummi värvitoonid, samas kui Wilson ilmus spordistiilis kapuutsiga särgi ja lühikeste pükste kombinatsioonis, kandes sarnast disaini, kuid klassikalise kummi tooni asemel musta tallaga. Neljandal pildil istuvad Kaepernick ja Thibodeaux diivanil videomänge mängides, rõhutades, kuidas iga sportlane on need oma isiklikku stiili integreerinud. 2025. aasta veebruari Super Bowli ajastatud keerukas kampaania näitas Field Generali ajatu kvaliteeti, austades samal ajal Ameerika jalgpalli ja selle ikooniliste mängijate sügavat mõju moele ja kultuurile.

© Nike

Ajatu toss

Alates 1980. aastate ameerika jalgpalli staaride toetamisest kuni 2020. aastate moeiidoliks saamiseni on Nike Field General läbinud hämmastava teekonna. Selle spordile suunatud omadused muutsid selle esmakordselt turule tulles funktsionaalselt võimekaks ja pakkusid usaldusväärset mugavust koos stiilse retro-välimusega, kui see üle neljakümne aasta hiljem tugeva comeback'i tegi. Tänapäeval muudab ajatu disain need jalatsid stiilseks elustiili jalatsiks, viies need kaugele üle spordialaste juurte piiride valdkondadesse, mis olid algse silueti puhul vaevalt mõeldavad.

Read more

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East