SPORTSHOWROOM

adidas

Gazelle

Adidas ajatu ja mõjukas klassika.

adidas Gazelle
© adidas

Märkimisväärne siluett

Oma algusaastatel keskendus adidas funktsionaalsete jalatsite loomisele nii amatöör- kui ka professionaalsetele sportlastele, kuid paljud selle spordidisainidest said lõpuks populaarseks ka elustiilimudelina. Üks neist oli adidas Gazelle – puhaste joontega, lihtsa esteetikaga spordijalats, mis mitme aastakümne jooksul kasvas üheks olulisemaks siluetiks brändi laias tootevalikus.

© adidas

Ajaloo toode

Gazelle'i lugu algas juba aastaid enne selle loomist, kui valmis mitu erinevat disainilahendust, mida võib pidada selle eelkäijateks. Oli Rom, mis aitas Wilma Rudolphil võita kolm kuldmedalit 1960. aasta Rooma olümpiamängudel, ja Olympiade, mida eelistas Saksa sprindimeeskond 1964. aasta olümpiamängudel Tokyos. Mõlemad olid kõrge jõudlusega jalatsid, mis sillutasid teed Gazelle'ile, mis päris nendelt eelkäijatelt sellised elemendid nagu kand ja tald.

© adidas

Kaks julget värvikombinatsiooni

1965. aastaks oli Gazelle'i esialgne prototüüp valmis. Esmakordselt kasutas adidas pealmise osa peamise materjalina seemisnahka, eristudes seega teistest tolleaegsetest treeningjalatsitest, mille puhul eelistati traditsioonilist nahka. Sama vastupidav, kuid kergem, andis see pehme kangas kandjale veidi rohkem kiirust ja lisaks oli sellel eelis, et värvimisprotsessi käigus sai sellele anda erksad värvid. Esialgne mudel oli rikkaliku punase tooniga ja 1966. aastal, kui Gazelle ametlikult turule tuli, lisandus sinine versioon. Tol ajal ei olnud värvide erinevus pelgalt esteetiline küsimus, vaid tähendas ka väikest erinevust disainis. Mõlemal oli känguru nahast pealsete ja adidasele omase kolme triibu logoga küljel, kingaabiga kandatapp ja spetsiaalne kaaretugi, kuid tald oli iga värvitooni puhul erinev ja seega kohandatud selle kasutusotstarbele. Punasel versioonil oli läbipaistev tald kalasabamustriga, mis tagas suurepärase haarduvuse ja takistas libisemist siseruumides. See oli mõeldud peamiselt käsipalli jaoks ja selleks, et tagada jalatsi efektiivsus selles spordialas, testisid seda maailma parimad mängijad, kellest paljud olid pärit Saksamaalt, mis oli tol ajal üks käsipalli tippriike. Sinine versioon oli aga mõeldud peamiselt välistingimustes treenivatele sportlastele. Selle kummist välistald oli optimeeritud üldiseks treeninguks ja selle mitmekambriline disain tagas lisapidamise erinevatel mängupindadel.

© adidas

Eksperimendid ja iteratsioonid

Suede pealsete ja erinevate tallavariantidega eristus Gazelle teistest, muutudes populaarseks treeningjalatsiks, mida kasutasid paljud professionaalsed sportlased ja mis ilmus ka tolleaegsetes spordiajakirjades. See oli ka suurepärane mudel, millega brändi disainerid saavad eksperimenteerida, ning see andis inspiratsiooni uute mudelite loomiseks, nagu Jaguar, millest hiljem sai adidas Athen. Gazelle'i mudelit muudeti selle perioodi jooksul korduvalt, mõned muudatused, nagu uue kujuga kandetapp, uuendatud talla profiil ja jalale sobiv keel, jäid püsima, teised, nagu soovitatud tõmblukk, lükati lõpuks tagasi. Üks olulisemaid muudatusi, mida jalats läbis, toimus 1971. aastal, kui mõlema värvitooni välistallale lisati kärgstruktuuriga mustri. See uuendus sisaldas rida kuusnurkseid mikrotaskuid, mis parandasid oluliselt haarduvust, muutes Gazelle veelgi efektiivsemaks spordijalatsiks ja andes sellele eelise teiste tolleaegsete spordijalatsite ees. Kuusnurkne välistald oli tegelikult nii hea, et seda kasutatakse siiani paljudel tänapäevastel Gazelle'idel.

© adidas

Võimas toetus

Kuigi füüsilised uuendused aitasid Gazelle'i populaarsust suurendada, tõi Horst Dassleri teedrajav töö sportlastega selle ülemaailmse publiku ette. Adidas asutaja Adi Dassleri poeg Horst liitus ettevõttega 1960. aastal ja soovis kasutada kuulsuste mõjuvõimu oma jalatsite turustamiseks. 1972. aastal kinkis ta Ameerika ujuja Mark Spitzile paari Gazelle'i jalatseid ja palus tal neid Müncheni olümpiamängudel kanda. Kuigi võib tunduda ebatavaline paluda ujuja turustada maaspordiks mõeldud jalatseid, tasus see plaan end ära, sest Spitz mitte ainult ei kandnud neid sel aastal võidetud seitsme kuldmedali ühe medalitseremoonial, vaid võttis Gazelle'id jalast ja tõstis need üles, et neid publikule näidata. See julge samm, mida Adi väidetavalt ei kiitnud heaks, tõi Spitzile probleeme Rahvusvahelise Olümpiakomiteega ja tekitas arutelu toodete paigutamise üle spordis. Samal ajal, olles muljet saanud Spitzist ja tema rekordilistest olümpiamängudest, asutas Horst oma ujumisriiete firma nimega Arena ja laiendas oma uuenduslikku tööd sportlastega, sõlmides eksklusiivsed riietuslepingud spordiliitudega ja isegi olümpiakomiteega, saades lõpuks üheks tähtsaimaks ärimeheks kommertsspordis kogu maailmas.

© adidas

Varajane elustiili tossu

Nagu paljud adidas’i disainid, loodi Gazelle algselt treeningjalatsina, kuid lõpuks sai sellest ka elustiili tossu. Osaliselt tänu värvilisele seemisnahast pealsele, mis eristas seda teistest tolleaegsetest spordijalatsitest, toimus Gazelle'i üleminek üsna varakult, ilmudes 1976. aastal Jaapani meeste moemagazini Popeye ja kandes seda sellised tuntud kuulsused nagu Mick Jagger. Sellest hoolimata keskendus adidas jätkuvalt selle spordivõimekusele, tagades samal ajal ka vabaajarõivaste kandjatele põneva elustiiliesteetika. 1970. aastate lõpus viis see Gazelle'i uuesti uuendamiseni, seekord brändi kuulsate kolmiklehe logo kujundusega välistalla haarduvuse parandamiseks. Lisaks täiustati jalatsi üldist konstruktsiooni ja esiosa ümberkujundati, et optimeerida seda käsipalli jaoks.

© adidas

Gazelle ja jalgpallikultuur

Pidev täiustamine hoidis mudeli aktuaalsena ka 80ndatel, isegi kui turule tulid moodsamad mudelid. Kogu kümnendi jooksul jätkas Gazelle oma teekonda treeningjalatsist moekaubaks, tungides erinevatesse subkultuuridesse üle maailma. Eriti edukas oli see Ühendkuningriigis, kus seda kandsid kirglikud jalgpallifännid, keda tuntakse nimega Casuals. Selle liikumise liikmed tõid tagasi riideesemeid, mis olid ostetud välismaal Euroopa võistlustel oma meeskondi toetades, levitades adidas ja teisi välismaiseid brände Põhja-Inglismaale ja mujale. Kuigi mitmed adidas mudelid olid populaarsed valikud, oli paljude Casuals'i liikmete jaoks Gazelle parim valik, sest kuigi see oli endiselt odavam kui paljud teised tolleaegsed brändi tossud, oli see veidi kallim kui siluetid nagu Monaco ja Madeira, mis andis sellele premium-tunde.

© adidas

Hiphopi lemmik

Kui Gazelle vallutas Ühendkuningriigi jalgpalliväljakud, võeti see kasutusele ka teises, üsna erinevas subkultuuris: hiphopis. See õitsengut elav muusikastiil oli levinud 70ndatel ja 80ndate alguses üle kogu Ameerika Ühendriikide ning hakkas Ühendkuningriigis populaarsust koguma tänu sellistele ansamblitele nagu Run-DMC, mille liikmed olid tuntud adidas Superstari kandmise poolest. Kuna see mudel ja teised Ameerika Ühendriikide hiphopi-maastikuga seotud mudelid ei olnud Atlandi ookeani teisel poolel nii kättesaadavad, valisid Briti fännid sageli selle asemel kättesaadavamad Gazelle'id. Bränd sai veelgi rohkem tähelepanu 1986. aastal, kui Run-DMC avaldas laulu pealkirjaga „My Adidas”, milles nad räppisid oma lemmikjalatsitest. See langes kokku Gazelle'i uue turule toomisega, mis sisaldas mitmeid uusi värvitoone, mis olid suunatud tavakliendile, kes otsisid moekaid tossusid igapäevaseks kandmiseks. Selleks ajaks oli mudel muutunud tõeliselt globaalseks fenomeniks ja adidas hakkas tootma uusi variante, nagu Gazelle Super, ning samal ajal kaubamärki ümber nimetama (Jaapanis sai sellest adidas 300), et see sobiks välisturgudele.

© adidas

Sisenemine Ameerika Ühendriikidesse

Sellele järgnes 1990. aastate alguses klassikaliste tossude trend, mis viis paljud inimesed taas adidas Gazelle'i juurde tagasi. Peter Moore ja Rob Strasser, kes olid 1987. aastal Nike'ist üle tulnud, julgustasid adidas'i seda ära kasutama ja uuesti turule tooma oma traditsioonilised mudelid, ning 1991. aastal ilmus Gazelle'i uus versioon. Varsti pärast seda hakkasid mõjukad rulaajad Eric Koston ja Natas Kaupas neid kandma Euroopas võistlustel, enne kui nad Ameerika Ühendriikidesse naasid ja need seal rula kingadena populaarseks tegid. Samal ajal investeeris adidas jalatsite kandmisega tuntud Beastie Boysi staar Mike D Los Angelese idufirmasse X-Large – tänavariietuse brändi ja riietepoodi, mis müüs vanakooli tossusid koos oma riietusega. Nende erinevate tegurite tulemusena leidis Gazelle Ameerika Ühendriikides jätkuvalt uusi fänne ja oli populaarne kogu riigis.

© adidas

Britpopi staarid ja supermodellid

Euroopas oli Gazelle levinud Britpopi muusikamaailmas, mis oli kiiresti muutumas kultuuriliseks fenomeniks Ühendkuningriigis. Populaarne Manchesteri bänd Oasis, kelle stiil oli mõnevõrra välja kasvanud 1980. aastate jalgpalliterrasside kultuurist, juhtis liikumist ja esines sageli kontsertidel Gazelle'i jalas. 90ndate keskpaigaks kandsid neid ka teised Britpopi bändid, nagu Blur ja Suede, ning nende fännid, kes soovisid neid jäljendada, tegid sama. Mujal ilmusid need Jamiroquai bändi liidri Jay Kay jalas Briti funkbändi videoklipis „Virtual Insanity”, mida 1996. aastal korduvalt MTV-s näidati. Kuid tõenäoliselt olid just selle ajastu supermodellid need, kes muutsid Gazelle'i nii hinnatud jalatsiks riigi Cool Britannia perioodil. Üks 1993. aasta pilt, millel Kate Moss poseerib vabalt kastanipruunides Gazelle'ides, oli eriti ikooniline; nii palju, et adidas otsustas selle uuesti kasutusele võtta osana 2016. aasta reklaamikampaaniast Gazelle'i uue versiooni jaoks. Teine meeldejääv pilt oli Taani modell Helena Christensenist, kes poseeris 1994. aastal naiste moemagasinile Elle, kandes ainult musta paari, muutes nüüdseks juba aastakümneid vana silueti uue aastatuhande lähenedes tõeliselt ihaldusväärseks moekaubaks.

© adidas

Piiratud koostöö

2001. aastal tõi adidas turule oma väga populaarsed Originals-tooted ja Gazelle toodi tagasi veel üheks kümnendiks. Gazelle Vintage nime all tuntud mudel põhineb 1960. aastate mudelil ja oli ühe varaseima koostöö aluseks, kui Jaapani tänavariietusbränd Neighborhood kujundas kaks piiratud tiraažiga värvitooni. Need toodi turule 2006. aasta maailmameistrivõistluste finaali ajal Berliinis ja olid kaunistatud sündmust tähistavate detailidega. Must „Home” versioon oli saadaval ainult brändi kodulinnas Tokyos ja valge „Away” versioon müüdi adidas kauplustes nii Jaapanis kui ka Berliinis.

James Bondile sobiv jalats

Hoolimata sellest stiilsest koostööst olid 2000. aastad ja 2010. aastate algus Gazelle'ile suhteliselt vaikne periood, eriti Ameerika Ühendriikides. Sellest hoolimata jätkas adidas jalatsi propageerimist, tuues turule uusi versioone, nagu mahukam Gazelle 2 ja isegi rulaajate jaoks optimeeritud mudel. Jalatsi kultuuriline väärtus kinnitati uuesti 2012. aastal, kui näitleja Daniel Craig kehastatud James Bond kandis oma kolmandas Bondi filmis „Skyfall” treeningstseenides elegantset tumesinist Gazelle 2 jalatsit. Kinga sobivus rula sõitmiseks väljendus ka 2015. aasta koostöös Londoni Palace Skateboardsiga, riietusbrändiga, mis töötas koos adidasega, et luua kaks rula sõitjatele sobivat mudelit: Palace Pro, milles kasutati adidas Primeknit materjali, et muuta kingad veelgi mugavamaks ja kergemaks, ilma et see mõjutaks nende vastupidavust, ning Palace Pro Trainer, mille puhul valiti traditsioonilisem suede konstruktsioon.

Klassika taassünd

Vaid aasta hiljem tegi adidas Gazelle oma seni suurima comeback'i. Tol ajal osteti seda jalatsit endiselt, kuid just brändi otsus tuua tagasi populaarne 1991. aasta mudel tagas selle võimsa taassünni. See konkreetne versioon avaldas 90ndatel märkimisväärset kultuurilist mõju ning selle mõju kaasaegsetele adidas jalatsite disaineritele, nagu Jean Khalifé, kes kasvas üles Prantsusmaa kirdeosas, kus Gazelle oli populaarne tossu, tähendas, et nad suhtusid selle tagasitulekusse austusega ja lugupidamisega. Uuesti turule toomise ajal ei olnud originaaldisaini skeeme säilinud, mistõttu Khalif ja tema meeskond pidid Gazelle'i tükkhaaval rekonstrueerima, et luua originaalile truu koopia, mida nad rõõmuga avalikkusele tutvustasid. Nad pööravad erilist tähelepanu selliste võtmeelementide nagu tallaosa, iseloomuliku tekstuuriga foxing tape ja vormitud keele taastamisele, et tagada originaalile vastavus.

© adidas

Kogumine koostööprojektid

2016. aasta uuesti turule toomine oli suur edu, kuna 1991. aasta mudelil oli ideaalne tasakaal nostalgia, vintage-stiili ja mitmekülgse disaini vahel. See tegi mudeli populaarseks vanema põlvkonna seas, kes mäletasid seda jalatsit oma lapsepõlvest, ja nooremate seas, kes soovisid ajatu esteetikaga vabaaja jalatsit. Järgnevatel aastatel sai Gazelle loominguliste koostööpartnerite lemmikuks, sealhulgas Itaalia tänavariietusbränd Slam Jam, Los Angelese sneakeributiik Sneaker Politics ja Brendon Babenzieni riietusbränd NOAH, mis tootis kaks värvitooni silmatorkava gepardi- ja kamuflaažimustriga pealsetega. Lisaks neile oli veel ebatavalisemaid koostööprojekte, nagu Transport for Londoniga, mille kuninglik lilla disain tähistas Londoni metroo Elizabeth Line'i ehitamist, ning adidas'e pikaajalise progressiivse partneri Yohji Yamamoto kollektsioon, kes lõi mitu rafineeritud värvitooni innovaatilisele Y-3 partnerlusele.

© adidas

Gucci Gazelle ja Satellite Stomper

Nii mitmekesise koostööpartnerite nimekirjaga muutus Gazelle atraktiivseks laiale ringile inimestele üle kogu maailma. Siis, 2022. aastal, sai sellest veelgi suurem globaalne fenomen tänu senise kõige luksuslikumale koostööle. Briti GQ ennustas seda koostööd 2022. aasta alguses, kui jalgpalli superstaar Mo Salah ilmus moemagazini veebruarikuu numbri kaanel sügavrohelistes Gazelles ja suures Gucci mantlis. Nende kahe brändi ühendamine oli üsna ettenägelik, kuna sama aasta hiljem ühendasid nad jõud, et luua mõned kõige ihaldatumad Gazelle'i disainid, mis kunagi tehtud. Esimesed neist ilmusid 2022. aasta suvel ja olid valmistatud rafineeritud materjalidest, millel oli unikaalne Gucci bränding, mis andis neile kõrgeklassilise ja eksklusiivse esteetika. Järgmise kahe aasta jooksul tõi Gucci koostöö kaasa kümneid värvitoone erinevates ekstravagantsetes stiilides ja julgetes toonides, mis kõik olid valmistatud Itaalias, et tagada nende võimalikult kõrge kvaliteet. Gazelle x Gucci kollektsiooni kandsid Hollywoodi kuulsused nagu Olivia Wilde ja Brad Pitt, mis tõstis selle iidse silueti uuele populaarsuse tasemele, kogedes isegi omaenda viiruslikku hetke sotsiaalmeedias tänu tuntud adidas-entusiastile Harry Stylesile. Laulja 2023. aasta Love On Tour kontsertide ajal filmiti teda Austraalias laval rohelistest Gucci Gazelle'i suede-kingadest joomas, ja kui video jõudis sotsiaalmeedia saitidele, jagasid tema austajad fännid seda kohe üle kogu maailma, põhjustades kõigi Gazelle'i mudelite müügi järsu tõusu. Styles'i kiindumus siluetti on nii ikooniline, et brändi Austraalia veebilehel on viide tema fännide hüüdnimele Gazelle'ile – Satellite Stompers –, mis pärineb tema tantsust, mida ta teeb laulu „Satellite” esitamisel. Isegi praegu toob otsing sõna „Satellite Stompers” adidas veebilehel esile Gazelle'i lehekülje, kuna bränd austab superstaar-muusiku seost sneakeritega.

© adidas

Mõjukas siluett

Harry Stylesi, Gucci ja adidas Gazelle'i veenev kombinatsioon oli üks paljudest silmapaistvatest hetkedest selle pika ajaloo jooksul. Sellest ajast alates on jalatsibränd jätkanud Gazelle värvivaliku mitmekesistamist, tehes samal ajal koostööd uute partneritega, sealhulgas sneakerite entusiast ja streetweari ekspert Sean Wotherspoon, Briti rulaaja ja kunstnik Blondey McCoy, Edison Cheni Hongkongi elustiilibränd CLOT ja Puerto Rico räppar Bad Bunny, kes lõi kaks stiilset disaini kohandatud detailide ja unikaalsete brändiefektidega. See mudel on saanud ka moemaailma mõjutajate, nagu Gigi Hadid, kes pälvis tähelepanu, kui valis selle 2024. aastal ostureisil populaarse adidas Samba asemel, ning näitlejate, nagu Emma Watson ja Jennifer Lawrence, lemmikuks.

© adidas

Mitmekesised disainid ja stiilid

Tänapäeval on adidas Gazelle saadaval väga paljudes värvitoonides, mis sobivad peaaegu iga stiiliga, ning mitmesuguste mudelitega, sealhulgas ADV rula kingad, Bold kolmekihilise platvormiga taldadega, Indoor, mille disain tõi kaasa Gazelle'i trendi 2020. aastate alguses ja millel põhineb Gucci koostöö, ning 85, mis jäljendab 80. aastate keskpaiga versiooni. Samal ajal jääb standardmudeliks 1991. aasta mudel, mille disain kehastab adidas Originalsi sarja ajatuid omadusi.

© adidas

Pool sajandit ja veelgi enam

Pärast enam kui poole sajandi möödumist on adidas Gazelle endiselt sama aktuaalne kui kunagi varem, mis on tunnistuseks selle võimest kohaneda paljude moesuundumustega, mis on selle ajaloo jooksul tulnud ja läinud. Veelgi enam, Gazelle on mõjutanud neid trende, määratledes jalgpalli subkultuuride, muusikamaailma ja silmapaistvate sotsiaalmeedia moegurude stiile. Niivõrd laia fännide ringiga on see traditsiooniline disain jõudnud oma võimsuse tippu ega näita mingeid märke, et see võiks lähiajal väheneda.

Read more

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East