ASICS
Gel-1130
Klassikaline kombinatsioon pehmendusest, stabiilsusest ja Y2K-stiilist.
Klassikaline jooksujalats
2000. aastatel oli ASICS tuntud oma suurepäraste spordijalatsite tootjana, mis sobisid nii tippsportlastele kui ka harrastussportlastele. Brändi jooksujalatsid olid eriti edukad, kuna need avardasid innovatsiooni piire jõudlust parandavate tehnoloogiatega, nagu Impact Guidance System ja Solyte vahetald. Need aitasid muuhulgas lipulaeval Gel-Kayano ja järgmise põlvkonna Gel-Kinsei-l saada populaarseks spordirõivasteks, mille kõrvale ASICS lõi Gel-1000 seeria. Kõikide tasemete ja stiilide jooksjatele kõrgekvaliteedilisi algtaseme valikuid pakkuma loodud stabiilsusjalatsite seeria jõudis 2008. aastal oma 9. versioonini: Gel-1130. Tänu oma toetavatele omadustele ja klassikalisele Y2K-ajastu esteetikale sai sellest populaarne jooksujalats, kuid väljaspool spordikasutust ei pakkunud see suurt huvi. Tol ajal oli ASICS-il vähe mõju elustiiliturul, kuid enam kui kümme aastat hiljem oli olukord hoopis teine ja Gel-1130 oli just õige välimusega, et teha uimastav comeback.
Muutuvad trendid
2010. aastate lõpuks oli normcore-moetrend, mille järgijad eelistasid funktsionaalsust stiilile, tõesti kinnistunud ja moes olid nn „isa kingad”. Paksemad tallad ja hingavad pealsed olid eelistatud varasema kümnendi populaarsematele elegantsematele disainidele, eriti olid nõutud 90ndate ja 2000ndate jooksujalatsid. Paljusid selle perioodi ASICS-i mudeleid kanti pigem elustiili tossudena kui spordijalatsitena, ning bränd võttis selle stiilimuutuse omaks, muutes või uuesti välja andes traditsioonilisi mudeleid, eriti armastatud Gel-Kayano sarja mudeleid. Konkurendid kasutasid sageli koostööd, et tekitada huvi uute toodete ümber, ning 2017. aastal pöördus ASICS Bulgaaria moedisaineri Kiko Kostadinovi poole, et ta aitaks kaasa oma toodete turule toomisele.
Paljulubav disainer
Kostadinov lõpetas 2016. aastal Londoni kunstiülikooli Central Saint Martins, milleks ajaks oli ta juba saanud tuntuks oma tööga Ameerika moemajas Stüssy. Briti Moenõukogu rahastamisel tõi ta 2017. aasta jaanuaris turule oma esimese peenelt valmistatud rõivakollektsiooni ja enne aasta lõppu nimetati ta vihmamantlite disainifirma Mackintosh 0001 loovjuhiks. Kostadinovi keskendumine stiilsetele, kuid funktsionaalsetele rõivastele äratas ASICS-i juhtide tähelepanu, kes palusid tal saada brändi esimeseks koostöödisaineriks. Nende debüüttoode Gel-Burz 1 osutus suureks eduks, sest selle minimalistlik esteetika ja toetavad omadused muutsid selle suurepäraseks valikuks nii stiili kui ka mugavuse poolest.
Viljakas partnerlus
Selle esialgse edu järel sõlmis ASICS koostöö Kiko Kostadinovi ja tema kasvava meeskonnaga, kuhu kuulusid tuntud disaineridest kaksikud ja Central Saint Martinsi vilistlased Laura ja Deanna Fanning. Järgmise paari aasta jooksul töötasid nad mitmete traditsiooniliste ja originaalsete mudelite kallal, nagu naistele mõeldud eksklusiivne Gel-Korika, ebatavaline Gel-Sokat, triibuline Gel-Delva 1 ja elegantsed Gel-Burz 2. Partnerlus oli nii tulemuslik, et 2020. aasta oktoobris nimetati Kostadinov ASICS SportStyle osakonna püsikonsultandiks. Selles rollis töötas ta tihedamalt brändiga, nõustades selle jalatsidisainereid laiemate loominguliste valikute osas ja kureerides kogu tootevalikut.
Tugev alus
Esimene siluett, mis sündis sellest julgest loomingulisest ettevõtmisest, oli UB1-S Gel-Kayano 14. Kostadinovi disainistuudio lõi kolm värvitooni, mis põhinevad 2008. aasta premium-jooksujalatsitel, mille ASICS tõi 2020. aasta lõpus turule üldise retro-väljalaskena. UB1-S-i võluv välimus pälvis suurt tähelepanu, andes nii sellele kui ka klassikalisele mudelile tugeva stardi, mis lõpuks sillutas teed kümnetele uutele SportStyle-tossudele. Just sellele tugevale alusele toetudes toodi 2021. aastal tagasi Gel-1130, mille uuendatud disain austas siiski originaali esteetikat.
Hulk funktsionaalseid omadusi
Gel-Kayano 14 mõjutatud Gel-1130 valmistati kaasaegsetest materjalidest, nagu seemisnahk ja sünteetiline nahk, mida kasutati vastupidavate katete loomiseks hingava võrgustiku peal. Paneelid olid paigutatud ebatavaliselt, moodustades kõverad katteid küljel, mis ulatusid jalatsi tagant esiosani, ja selle all asuva väänatud kandekatega. Kõrvalekalduv Gel-tekst kaunistas jalalaba tagakülge, samas kui sama kõver ASICS Gel-1130 logo kaunistas keelt. Tuttav ASICS logo ilmus mõlemal küljel, brändi ovaalne sümbol asus silmaosa allosas. Pehme vahtpolster keskosas pakkus suurepärast jalapõhja toetust koos põrutust neelava Gel-polsterdusega kandas. Algne 1130 oli loodud stabiilsusjalatsina ja see kajastus 2021. aasta versioonis ASICS Trusstic süsteemi kasutamisega. See koosnes jäigast varbaosast jalalaba kaare all, mis aitas kandjal säilitada suurepärase stabiilsuse ja tasakaalu, vähendades keskjalalaba väänamist. Välistallal kasutati vastupidavat kummi, mille pinnale oli märgitud keerulised mustrid ja sügavad paindesooned, mis tagasid suurepärase haarduvuse ja liikumisvabaduse.
Stiilne uus versioon
Kõik see tegi Gel-1130-st suurepärase igapäevase jalatsi, mis oli piisavalt mitmekülgne, et sobida ka kergete treeningute jaoks. Sellised detailid nagu sisetald, valmistati keskkonnasõbralike meetoditega, mis kasutasid vähem vett ja tekitasid vähem süsinikdioksiidi heitmeid, muutes jalatsi ka jätkusuutlikuks valikuks. Lisaks sellele meeldis jalatsi retro-välimus suurele fännide hulgale, kuna see sobis kokku tolleaegse „isa jalatsite” taassünniga, kuid ASICS Gel-1130 edu tõi tegelikult Kiko Kostadinovi mudel UB2-S. Inspiratsiooni saades Gel-Trail Attack 7 mudelist, mis oli sel ajal juba üle kümne aasta vana, öeldi, et UB2-S on „remiksimisega igapäevaseks funktsionaalsuseks”. See oli kaetud tiheda võrguga, mille külgedele olid paigutatud logod, kaitsev varbakate, kandepaneel ja silmapaigutus, ülejäänud paneelid olid peidetud alla, mis andis jalatsile võluva esteetilise välimuse. Tehnoloogiliselt vastas see üldisele versioonile, pakkudes nii mugavust kui ka stiili. Lõpuks ulatus keeleosa silmuseks, mis oli Kostadinovi paljude disainide ühine eripära.
Viis pilkupüüdvat värvitooni
Kokku toodi turule kolm meeste ja kaks naiste versiooni Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130 mudelist. Esimesest neist üks oli kaunistatud rikkaliku burgunditooniga, mida tuntakse nimetusega Deep Mars, ja grafiithalli aktsentidega, teine oli elegantse sütt värvitooniga, mida nimetatakse Asphalt, ja silmatorkavate puhas-hõbedaste aktsentidega logodel ja kandepaneelil, ning kolmas oli suitsuhalli Metropolis pealsega ja helesinise Lichen Rock vahetallaga. Naiste mudelid olid üldiselt heledama tooniga: esimene oli värvitooniga Wasabi ja Aquatic, mis ühendas erinevaid sinakasrohelisi ja türkiissiniseid toone ning õrnaid roosa nüansse, teine oli kaetud liivabeige värviga nimega Lamb Wool, millel oli paneelidel Pure Silveri sära.
Inspireeriv turule toomise kampaania
Kostadinovi disainide kõrval tõi ASICS turule klassikalise Gel-1130 mudeli mitmes elegantses värvitoonis, mida tutvustati turule toomise kampaanias, milles osalesid veel kaks loomingulist üksust: Tokios asuv kultuuriajakiri Sabukaru ja Thuan Trani multidistsiplinaarne digitaalloojate meeskond Onlunchbreak. Kampaania näitas, kuidas iga rühm kasutas ühiste kogemuste ühendavat mõju, et luua sidemeid inimestega ja kasvatada oma kogukondi, mis võttis kokku Gel-1130 eetose. Iga organisatsiooni jaoks toodeti lühifilm, milles Onlunchbreak kujutati humoorikas klassiruumi stseenis ja Sabukaru näitas oma kirjanikke, kes navigeerisid „White & Electric Red” värvitoonis Tokyo melus, avastades selle elanike intiimseid lugusid. Need inspireerivad videod rõhutasid kogukonna jõudu ja seda, kuidas inimesed saavad ühiste huvide, näiteks moehuvi ümber kokku tulla, kusjuures ASICS kirjeldas sneakerit kui „pikaajalist klassikat”, mis „ühendab inimesi ja tõstab esile eakaaslasi ja kogukondi”. Lõppkokkuvõttes oli sõnum positiivne ja see tõi ASICS Gel-1130 esmakordsel turule tulekul palju fänne.
Võluv koostöö
Loomingulise turule toomise kampaania ja Kiko Kostadinov Studio karismaatilise disainiuuenduse tulemusena ei kulunud palju aega, enne kui teised moebrändid Gel-1130 vastu huvi tundma hakkasid. 2022. aasta kevadel tegi ASICS koostööd mitmekülgse loomingulise majaga ja sarikoostööpartneriga HAL Studios, et luua esimene mitmest värvitoonist, mis on inspireeritud loodusest. Suve lõpus loodi koos naiste aktiivse riietuse brändiga P.E Nation elav versioon ja naiste sneakerite butiigi NAKED Copenhagen loodud elegantne versioon. Viimane mudel oli valge ja salvei rohelise välisküljega, mis oli valmistatud taaskasutatud ja vegan-sõbralikest materjalidest, et luua jätkusuutlik ja eetiline jalats, mis peegeldas ideed „elada rõõmsalt koos ASICSiga”. Kiko Kostadinov naasis uue versiooniga mudelist 1130, tuntud kui UB4-S, seekord asetades võrgustiku külje logode peale, lisades dünaamilise esiosa katte ja andes paneelidele sileda, läikiva viimistluse. Sellest futuristliku välimusega tossust toodi turule kolm värvitooni, kaks neist sügavates pruunides toonides, millel on vastavalt rikkalikud lilla ja kollased toonid, ning kolmas valge võrguga kaetud, millel on all taevasinine toon ja peal hõbedased toonid.
Nõutud moeseade
Lisaks nendele eristuvatele koostööjalatsitele tõi ASICS turule ka mitmeid stiilseid üldise müügi värvitoone ning 2023. aastaks võis Gel-1130-t näha Londoni ja New Yorgi moegurmaanide jalas. Aasta alguses esitas Taani luksuslik rõivabränd Cecilie Bahnsen jalatsi Pariisi moelaval osana oma FW23 kollektsioonist, andes sellele kõrgetasemelise moeapellatsiooni. Siluett saavutas veelgi laiemat tunnustust sotsiaalmeedias, kus eriti populaarne oli koostöö NAKED Copenhageniga. Siis, sügisel, pildistati Ameerika modell Kaia Gerber Los Angeleses klassikalises valges värvitoonis, näidates, et ASICS Gel-1130 oli hakanud kuulsuste seas populaarsust koguma. Selle aja jooksul ilmus veelgi rohkem koostööprojekte, sealhulgas Kithi „Vintage Tech Pack”, mis sobivalt sisaldas ka Gel-Kayano 14 mudelit. Kunstiline Los Angelese rõivabränd Gallery Dept. tootis eksklusiivse disaini, millel olid käsitsi šablooniga tehtud detailid, ja Jaapani streetwear-butiik atmos ühines Lõuna-Korea moebrändiga OJOS, et luua võimas ja õhuline sneaker.
Unikaalsed koostööprojektid
ASICS Gel-1130 populaarsus kasvas 2024. aastal veelgi ja bränd tõi turule uue NS-variandi. NS on valmistatud tugevast ripstop-kangast ja tugevdatud õmbluseta elementidega võrgu asemel, pakkudes tugevamat varianti, mille sileda välimuse ja julge värvikombinatsiooniga välimus meenutab kosmoset. Samal ajal naasis Kith uue koostööprojektiga, seekord kaasates Marveli, et luua värvikombinatsioon, mis on inspireeritud kuulsa X-Men'i tegelaskujust Magnetost, tähistamaks Marvel Comics'i 85. sünnipäeva. ASICS austas ka linna, kus asub ettevõtte peakorter, luues kaks värvikombinatsiooni Vissel Kobe jalgpallimeeskonnale, kasutades nii nende koduväljakul kui ka võõrsil kasutatavate vormide toone. Kuid ehk kõige unikaalsem Gel-1130 koostööprojekt tuli Kanada brändilt BENTGABLENITS. BGN, mis on tuntud vanade materjalide ümbertöötlemise teel ainulaadsete moetooteid valmistava ettevõttena, kasutas oma ulatuslikku arhiivi, mis sisaldab 20. sajandi jooksul Ameerika suupistete pakendites ilmunud vintage Cracker Jacki nipsasju, et luua Gel-1130 eritellimusel valmistatud versioone. Niinimetatud „Toy Surprises” riputati ketile või nöörile iga toodetud 200 paari krae ümber, muutes iga kinga ainulaadseks. Need, mis sisaldasid haruldasemaid ja kõige kollektsioneeritavamaid suveniire, pakuti spetsiaalses kastis, mille valmistas käsitsi Milano rekvisiidistudio Edith Di Monda, lisades veelgi autentsust „A Prize In Every Box” kollektsiooni tugevale retrohõngule.
Ikooniline siluett
ASICS Gel-1130 alustas oma teekonda algtaseme jooksujalatsina, kuid enam kui kümme aastat pärast esmakordset turule toomist sai sellest Kiko Kostaadinovi inspireeritud comebacki tulemusel üks oma aja kõige ihaldatum lifestyle-jalats. 2021. aasta uuesti väljaandmisel nimetati seda „klassikaks”, mis „asub ajatu disaini, meeskonna ühtsuse idee ja ühiste kogemuste kaudu lugude jutustamise ristumiskohas”. See näitab ASICS-i eesmärki luua ikooniline siluett, mis võiks ühendada kogukondi, mida paljud Gel-1130-s näevad. Sellest ajast peale on selle veenev retrofuturistlik stiil, mitmekülgne funktsionaalsus ja võimas disainilugu muutnud selle märkimisväärselt populaarseks kogu maailmas.