ASICS
Gel-NYC
Kaasaegne elustiili siluett, mis esindab üle kolme aastakümne Gel-tehnoloogiat.
Pärandi tähistamine
Kui ASICS 1986. aastal tutvustas oma jooksujalatsites Gel-pehmendust, muutis see täielikult brändi saatust, aidates selle spordijalatsitel konkureerida tööstuse konkurentide tipptasemel uuendustega. Sellest ajast alates on Gel-tehnoloogiat kasutatud kümnetes mudelites, pidevate uuendustega parandades selle jõudlust niivõrd, et see on nüüd üks kaasaegse ajastu kõige austatumaid pehmendusmaterjale. 2023. aastal otsustas ASICS tähistada seda pärandit uue mudeliga nimega Gel-NYC. Selle disain põhineb arhiividest pärit populaarsetel Gel-pehmendatud jooksujalatsitel ja on inspireeritud New Yorkist – elavast linnast, mille järgi mudel on nimetatud.
Awake NY
ASICS Gel-NYC kuulutati välja 2022. aasta lõpus, kuid selle eelseisva turuletoomise avalikustas mitte ainult Jaapani ettevõte, vaid ka rõivabränd Awake NY. 2012. aastal asutatud New Yorgis tegutsev moebrändi loojaks oli disainer Angelo Baque, kes oli kümne aasta jooksul tänavariietebrändi Supreme juures töötades omandanud maine väga loomingulise loojana. Pärast edukat perioodi brändidirektorina lahkus ta, et tegeleda omaenda ettevõtmistega, millest üks oli Awake NY. Baque lootis oma loominguga tabada New Yorgi – linna, kus ta ise sündis ja kasvas üles – olemust ning tutvustada seda maailmale. Esimestel aastatel hoidis ta ettevõtte väikese, pakkudes oma stiilseid rõivaid piiratud koguses, kuid 2017. aastal hakkas bränd kasvama ja järgnevatel aastatel avas Baque pop-up-poed sellistes kohtades nagu New Yorgi Dover Street Market.
Tugev alus
Kaks aastat hiljem, 2019. aastal, tegid Awake NY ja ASICS esimest korda koostööd, töötades ühiselt välja Gel-Kayano 5 360, mis osutus väga populaarseks. See sillutas teed mitmele teisele koostööprojektile, millest igaüks toetus brändi põrkuvale Gel-pehmendusele. 2022. aastaks olid nad saanud võimsa meeskonnaks ja oli aeg astuda järgmine loominguline samm: kujundada koos uus siluett. ASICSile tähendas see järgida põhimõtet „terve vaim terves kehas”, millest pärineb ka brändi nimi, ja austada oma Gel-pehmendatud jooksujalatsite pärandit. Samal ajal soovis Baque mudelit, mis austaks New Yorki linna ja peegeldaks Awake NY põhilist filosoofiat, olles mitmekülgne ja atraktiivne erineva taustaga inimestele. Naastes selle juurde, mida ta nimetas „ASICSiga 2019. aastal alustamise olemuseks”, kujutas Baque ette, milliseid jalatseid sooviksid lapsed, kes kasvavad üles linnapiirkondades nagu Queens või Pariisi äärelinnad. Selle tulemusena sündis toss, mida saab kanda „igapäevaselt” ja mis sobib hästi „nii ülikonna kui ka treeningriietusega”. Seega pidi see olema kõrgeima kvaliteediga, kuid mitte liiga kallis. Selle saavutamiseks oli vaja asjatundlikku käsitööoskust, kuid Baque uskus ASICSisse, kes tema sõnul valmistas „parimaid jooksujalatseid”. Tema viimane tingimus oli, et „New York City oleks esindatud jalatsi nimes”, ja seega valiti Gel-NYC, kuna see hõlmas mudeli kaht peamist inspiratsiooniallikat. Nende põhielementide olemasolul asusid kaks brändi disainima jalatsit, mis räägiks lugu tänavariietusest ja selle seosest loovuse, New Yorki ja laiemalt kultuuriga.
Y2K stiil
ASICS-i ja selle Gel-põhiste jooksujalatsite pärandi tähistamiseks uurisid Baque ja tema meeskond põhjalikult Jaapani brändi arhiive, et leida sobivaid elemente. Nad avastasid nii tehnilised kui ka esteetilised elemendid, mis esindavad Gel-seeria parimaid omadusi, ja ühendasid need Gel-NYC-s, et tagada selle funktsionaalsus ja stiilne välimus. Ülemise osa peamiseks inspiratsiooniallikaks olid kaks 2000. aastate alguse jooksujalatsit, millest Gel-Nimbus 3 oli peamine inspiratsiooniallikas ja Gel-MC Plus V andis ideid peenemate detailide jaoks. Selle tulemuseks oli kihiline pealsete, mille aluseks oli väga hingav avatud rakkudega võrk ja mille peal olid mitmesugused kõverad paneelid. Need pealsed olid valmistatud kõrgekvaliteedilistest materjalidest, nagu sünteetiline nahk ja seemisnahk, mis andsid neile kvaliteetse tunde, ning peegeldasid Gel-NYC mudeli Y2K-ajastu mõjusid, andes sellele veenva retro-stiili. Samal ajal voogasid ASICS-i iseloomulikud lainelogod mööda külgi ja Gel-kirjad olid kootud kinga tahaossa, keelele oli tikitud veel üks embleem ja 3D-ASICS-tekst kaunistas külgmist kandad, täiendades kinga elegantset brändingut.
Uudne tald
Tallaosa oli täis tehnoloogiliselt arenenud funktsioone, sealhulgas 2014. aasta Gel-Cumulus 16 mudelist üle võetud elemente, mis oli tuntud oma mugava polsterduse poolest. Jalatsil oli FluidRide vahetald, mis ühendas kerge, põrutusi summutava Solyte materjali vastupidava ja reageeriva SpEVA vahtpolüstüreeniga, et pakkuda uskumatut tuge. Seda toetasid nähtavad geelist sisetallad esiosas ja kannal, mis andsid lisapõrke tunde ja olid samal ajal ka silmapaistev visuaalne efekt. Haarduvuse osas oli jagatud kummist välistald nii haarduv kui ka paindlik, keskele oli lisatud Guidance Line. Kandast varbaotsani ulatuv vertikaalne painduv soon aitas jalal liikuda loomulikumalt, paindudes nii, et soodustas esijalalaba õiget paindumist ja summutas iga sammu pinget, parandades seeläbi sobivust, mugavust ja vähendades jalgade valulikkust. Keskjalalaba all asus painduv, väänamist vähendav varras, mis tagas parema stabiilsuse ja kontrolli, muutes Gel-NYC suurepäraseks universaalseks tossuks.
Kaks silmatorkavat värvitooni, mis on inspireeritud New Yorgi linnast
Nostalgilise välimuse ja kaasaegsete tehnoloogiate silmapaistva kombinatsiooniga esindas ASICS Gel-NYC üldine disain vana ja uue parimaid külgi. See võimaldas Baquel võtta mõjutusi New Yorgi dünaamilisest vaimust ja rakendada neid siluetile, et luua kaks võimsat debüütvärvi, mis ülistavad tema kodulinna. Eelmiste koostööprojektide kaudu olid ASICS ja Awake NY saavutanud maine julge ja elava värvivalikuga ning need jalanõud ei olnud erandiks. Inspiratsiooni saades linna elavast muusikamaastikust, lõi Baque kaks eristuvat Gel-NYC tossupaari, millest kummalgi on oma unikaalne lugu. Esimene paar oli puhas hõbedane aluskiht, rikkaliku lilla tooniga suede pealiskiht, mida tuntakse nimega Gothic Grape, ja kuldsed detailid külje logodel ja vahetallal. See võimas värvikombinatsioon oli viide Ameerika räpparile Raekwonile ja tema 1995. aasta sooloalbumile „Only Built 4 Cuban Linx…”. Monumentaalse hiphopikollektiivi Wu-Tang Clan asutajaliige Raekwon otsustas pärast vaid mõne aasta pikkust tegutsemist grupis jätkata karjääri sooloartistina ja see 1995. aasta album oli tema esimene isiklik projekt. See pälvis laialdast kiitust nii kriitikute kui ka hiphopifännide poolt, kes peavad seda üheks kõigi aegade parimaks albumiks. Gel-NYC disaini jaoks kasutas Baque originaalalbumi „Only Built 4 Cuban Linx…” värve, mille kaaned ja kassett olid mõlemad lilla tooni. Teine Ameerika räppar, CamRon andis Baque'ile idee tema teiseks värvikombinatsiooniks: Gel-NYC „Teal Pink”. Sellel oli sama Pure Silver alus, millele lisati heledat türkiissinist värvi Green Blue State nimeline suede paneel ja pastellroosa aksendid. Viimane värv oli otsene viide Manhattani kunstniku armastusele roosa riietuse vastu, eriti austades karusnahka, mida ta kuulsalt kandis 2000. aastate alguses New Yorgi moeshow'l. Cam'Ron, kes on ise innukas moesõber ja aeg-ajalt ka disainer, on väljendanud ka oma sümpaatiat türkiissinise riietuse vastu, mistõttu lisati see toon Baque'i teisele Gel-NYC disainile.
Edukas turule toomine
ASICS Gel-NYC x Awake NY koostööprojektist sündinud tossud tutvustati maailmale 2023. aasta jaanuaris, kui need ilmusid Pariisi moenädala catwalkil. Ilma oma lipulaev-poeta – see avati sama aasta lõpus New Yorgi Lower East Side'is – pakkus Baque jalatsit mitmes pop-up-poes, millest üks asus Prantsusmaa pealinna Rue des Francs-Bourgeois' tänaval, mis on tuntud oma kõrgetasemeliste moebutiikide poolest. Gel-NYC osutus kohe edukaks ja 2023. ja 2024. aasta jooksul järgnesid mitmed üldised värvivalikud. Lisaks sellele inspireerisid Awake NY uimastavad disainilahendused teisi loomingulisi ettevõtteid tootma oma koostööversioone uuest siluetist, mille tulemuseks oli hulk ekstravagantseid tossusid.
Uued partnerlused
Need koostööd algasid Gel-NYC elutsükli alguses, esimesed partnerlused sõlmiti vaid mõned kuud pärast Awake NY tossude turule tulekut. Esimesed kaks partnerlust olid sobivalt Bostoni riietusekaupluse Bodega ja Jaapani luksuslike rätikute tootja Fujitaka vahel. Bodega jalatsid said nimeks „After Hours”, kuna need austasid mõlema brändi päritolulinna. Jalatsite lai võrgustik meenutas linna aedu ja nende pealispinna disain kajastas linnainfrastruktuuri keerukaid ühendusi, samas kui hallide ja pruunide toonide värvipalett meenutas pleekinud asfalti ja betoonseinu ning erksad värvitoonid imiteerisid pimedas poeakende neoonvalgust. Seevastu Fujitaka disain oli värvitoonilt tagasihoidlikum, kasutades elegantset mereväe sinist ja teisi rikkalikke siniseid toone, ning pehmed rätikulaadsed kangad ja dünaamilised õmblused andsid sellele ainulaadse välimuse.
Uuendused ja variatsioonid
2024. aastal laiendas ASICS Gel-NYC kollektsiooni Utility variatsiooniga, mis oli vastupidavam ja veekindel, mistõttu sobis hästi välitingimustes kasutamiseks. Teine mudel, Gel-NYC 2055, sai inspiratsiooni brändi GT-2050 ja GT-2060 jooksujalatsitest, muutes kandade, paelte ja külje logode disaini, et anda mudelile oma isikupärane välimus. Lisaks sellele oli NYC jätkuvalt populaarne valik koostööpartnerite seas. ASICS ühendas jõududest teiste Jaapani ettevõtetega, nagu Needles, mis kujundas salapärase musta ja lilla värvi tossu, sportliku tänavariietuse brändi ballaholic, mille elegantsed värvid olid kaetud lopsaka rohelise seemisnahaga, joogale keskendunud moebrändi emmi, mis pakkus stiilseid naistele mõeldud eksklusiivseid tooteid, ja tänavariietuse butiik atmos, mille Blue Topaz värvitoon loodi koostöös naisterõivaste brändiga Lagua Gem. Veelgi kaugemalt tootis Ameerika elustiilibränd PLEASURES loodusest inspireeritud värvikombinatsiooni, mille hüüdnimi on „World of Pleasures”, ja New Yorgis asuv tänavariietusfirma Hidden NY töötas välja elegantsed valged ja rohelised tossud, mida täiendasid piksliefektid, viidates selle veebipõhisele päritolule. Euroopa brändid, nagu Sneakmart, lõid samuti unikaalseid versioone, samas kui Berliinis asuv iluinfluencer, modell, meikar ja Schwarzkopfi brändi saadik Kicki Yang Zhang lõi kaks väga erinevat versiooni, ühe musta värvi uimastavate hõbedaste detailidega ja teise valge ja roosa värvide graatsilise kombinatsiooniga. Shanghais sündinud moepersoon esitas kingad ise meeldejäävas reklaamikampaanias, mille raames konsulteeris ta professionaalse kaskadööriga, kes õpetas talle, kuidas trampoliinil õigesti selili kukkuda ja köiel tasakaalu hoida, et saada vajalikud kaadrid, mis teeksid tootele õigust. Moemaailmast väljaspool said oma disainid ka populaarsed Jaapani anime-seeriad Bleach ja Naruto, millest kummalgi on iseloomulikud detailid, mis viitavad vastavate sarjade tegelastele, muutes need väga ihaldusväärseks nende kirglikele fännidele.
Võimas lugu
Gel-NYC disainimisel tegi ASICS midagi, mida bränd varem kunagi teinud ei olnud: töötas koos teise ettevõttega, et luua täiesti uus jalats. Kuigi Gel-NYC esteetika on pärit varasematest mudelitest, on sellel oma unikaalne välimus, mis, nagu Baque ise on öelnud, ühendab „natuke uut tehnoloogiat natuke vanema disainiga”. Tulemuseks on mugav toss, mis väljendab kaasaegset stiili, kuid tundub, nagu oleks see olnud olemas juba aastaid. ASICS-i ja Awake NY õitsva koostöö tulemusena esindab see New Yorki julget stiili, kaotamata vanakooli jooksujalatsite sportlikku iseloomu, ning räägib samal ajal võimsa loo tänavakultuuri ja brändi pärandist.