SPORTSHOWROOM

New Balance

990

Kvaliteetne jooksujalats, mis sai ihaldatud elustiili tossuks.

New Balance 990
© New Balance

Uuendatud bränd

Bostonis asuv jalatsibränd New Balance asutati üle 100 aasta tagasi, kuid alles 1972. aastal, kui ettevõtte ostis noor ettevõtja Jim Davis, hakkas see tõeliselt õitsema. Eelmised omanikud olid alates 1960. aastate algusest tootnud jooksujalatseid ja kuigi Davis laiendas brändi tootevalikut ka vabaajarõivastega, jätkas ta spordijalatsite tootmist, kasutades ära 70. ja 80. aastatel Ameerika Ühendriike vallanud jooksuhullust. Tol ajal asus New Balance'i peakontor Bostonis, mis oli just selle uue trendi keskpunktis. See võimaldas Davisel ettevõtet kasvatada ja töötajate arvu oluliselt suurendada võrreldes kuue töötajaga, kes olid ettevõttes tema ülevõtmise ajal. 70ndate lõpuks oli ta kokku pannud meeskonna, kuhu kuulusid kõrge kvalifikatsiooniga teadlased, arendajad ja jalatsite disainerid. Selle innovaatiliste ekspertide rühma abil oli tema uuendatud bränd valmis tootma üht sneakerite ajaloo ikoonilisemat mudelit: New Balance 990.

© New Balance

Julgete plaanid

1978. aasta kevadel pöördusid New Balance'i uurimis- ja arendusosakonna liikmed Davise poole oma plaaniga luua erakordne jooksujalats. Selle eesmärgi saavutamiseks esitasid nad julge palve – anda neile vabadus töötada ilma ajaliste või rahaliste piiranguteta. Olles ise ambitsioonikas mees, kiitis Davis projekti kohe heaks ja meeskond asus tööle uuendusliku mudeli kallal, mis viiks brändi uude eduajastusse.

Täiuslik tasakaal

Peaaegu nelja aasta pikkuse raske töö järel oli New Balance'i disainimeeskond valmis prototüübiga ja 1982. aastaks oli valmis ka toote turule toomine. Davisele esitatud jooksujalatsid olid täis tehnoloogiat ja pakkusid ideaalset kombinatsiooni toetusest ja paindlikkusest – mis oli tol ajal üsna unikaalne. Vastavalt 990 mudeli varasele kataloogireklaamile olid jalatsite disainerid küll neid kahte omadust silmas pidades, kuid tavaliselt ei suutnud nad leida õiget tasakaalu, mistõttu valmisid jalatsid, millel oli kas üks või teine omadus, kuid mitte mõlemad. Seevastu mudel 990 pakkus „erakordset paindlikkust, ohverdamata vähimalgi määral toetust”.

© New Balance

Tehnoloogiliselt arenenud disain

Mitmed omadused võimaldasid jalatsil saavutada selle ihaldatud kombinatsiooni, eelkõige brändi patenteeritud Motion Control Device, mis oli „valmistatud tugevast, kuid paindlikust polüuretaanist”, nii et see toetas kanna, ilma liikumist liigselt piiramata. See toetav komponent oli nii hästi läbimõeldud, et New Balance kasutab seda tänapäevani. Kui kand oli hoolitsetud, oli ülejäänud pealne „konstrueeritud nagu suss”, mis andis mudelile 990 võrreldamatu paindlikkuse. Aja ja raha pärast muretsemata suutis meeskond investeerida ka tehniliselt nõudlikku slip-lasting-meetodisse, mille tulemusena valmis uskumatult mugav jalats, mis, nagu kataloogis öeldud, „sobib paremini, on mugavam ja annab rohkem paindlikkust”. Superflex-välistald oli kulumiskindel „peaaegu 30% parem kui tavalised tallamaterjalid” ja selle „uuenduslik süsinik-kummist kandepadi” parandas vastupidavust selles intensiivselt kasutatavas piirkonnas. Samal ajal oli vahetald „valmistatud kolmest erinevast EVA-kihist”, et tagada maksimaalne löögisummutus ja mugavus. Lõpuks jätkas New Balance oma kaubamärgile omast keskendumist „laiusele”, mis oli tol ajal ainult selle brändi eripära, muutes 990 mudeli saadaval „erinevates laiustes, et tagada veelgi parem sobivus”.

© New Balance

Rekordiline hinnalipik

Sellise kõrgtehnoloogilise jooksujalatsi tootmine oli kulukas ettevõtmine, eriti kuna New Balance oli tuntud oma toodete valmistamise poolest Ameerika Ühendriikides, mitte odava tööjõu kasutamise poolest välismaal, nagu mõned teised tolleaegsed jalatsibrändid. Seega tähendas see, et 990 tuli müüa kõrgemal hinnal, ja New Balance tegi uue läbimurde, muutes selle esimeseks 100-dollariliseks jooksujalatsiks. Niivõrd kõrge hinna kehtestamine oli mõnevõrra riskantne, arvestades, et ükski teine bränd nii palju ei küsinud, ja paljud kahtlesid, kas keegi oleks valmis jooksujalatsi eest nii palju maksma. Lõpuks osutus see samm ettevõttele tegelikult kasulikuks. Turundusmeeskond, kes oli juba välja mõelnud nutika loosungi: „1000-punktilisel skaalal on see jalats 990”, rõhutas hinda, väites oma reklaamis, et „kui maksate jooksujalatsite eest sama palju kui 990 maksab, on teil õigus oodata, et need on kvaliteetsed”. Tänu New Balance'i disainimeeskonna kõvale tööle oli see ka nii, mis tähendas, et riigi kasvav jooksjate hulk oli rohkem kui valmis maksma veidi rohkem selle kõrge kvaliteedi eest. Samal ajal oli jalats spordimaailma väljaspool populaarne vabaajarõivaste kandjate seas oma suurepärase sobivuse ja mugavuse tõttu, kuid seda peeti ka staatuse sümboliks; lõppude lõpuks näitas 100-dollariliste tossude ostmise võime teatud rikkuse taset.

© New Balance

Ootamatu edu

Kui New Balance 990 1982. aastal turule tuli, eristus see tolleaegsetest värvikatest jooksujalatsitest oma linnaliku värvilahenduse ja Terry Heckleri suure N-logoga küljel, mis mõlemad said tulevaste versioonide tunnusjooneks. Davis oli prognoosinud, et ettevõte müüb umbes 5000 paari, kuid tegelikud tulemused ületasid tema ootused kordades. See sai kohe suureks eduks, kuna esimese aasta jooksul osteti üle 10 korda rohkem paare kui prognoositud, mis viis brändi uuele tasemele. Jooksjad olid vaimustunud sellest, mida ajakirja artikkel kirjeldas kui „turul tehnoloogiliselt kõige arenenumat jooksujalatsit”. Samas artiklis soovitati mudelit 990 „pühendunud jooksjatele, kes otsivad optimaalset kombinatsiooni paindlikkusest ja liikumise kontrollist”, märkides, et selle „kõrgtasemelise kombinatsiooni kaitse, mugavuse ja liikumise kontrolli” puhul „ei ole jalal vähimatki takistust loomuliku liikumisulatuse osas”.

© New Balance

Eksperimenteerimine tehnoloogiaga

Need omadused tegid 990-st ka järgnevatel aastatel populaarse valiku ning Davis arendas seda edu edasi, luues seeria sarnase välimusega mudeleid, mis toodi turule kümne aasta jooksul alates 1986. aastast kuni 1996. aastani ja nummerdati 995-st 999-ni. Iga mudel andis New Balance'i disaineritele võimaluse katsetada uusi tehnoloogiaid, mis lõpuks leidsid tee ka 990-sse. Kogu selle aja jooksul jäi 1982. aasta originaal aga samaks ja alles 1998. aastal otsustas Davis lõpuks anda oma armastatud tossudele esimese tehnoloogilise uuenduse.

Teine versioon

New Balance 990v2 oli nii visuaalselt kui ka tehnoloogiliselt erinev originaalsest 990-st, kuid selle põhiosa, hingav võrk ja pehme suede paneelid ülaosas, märkisid seda 1982. aasta klassika edasiarendusena. Siiski oli ülemiste kihtide üldine paigutus ja kuju muudetud, et muuta need veidi elegantsemaks ja näidata rohkem võrku. Lisaks oli näha täiendav pealisriie, mis raamis esiosa, andes esteetikale rohkem sügavust, samas kui varbaosale, külgedele ja kandadele oli lisatud peegeldavaid elemente. Suurim uuendus 990 teises versioonis oli põrutust summutav ABZORB vahetald, mille kõrgekvaliteediliste vahtude segu tagas veelgi parema pehmenduse jalapõhjale. Lisaks jõudluse parandamisele andis ABZORB-tald 990v2-le täiesti uue visuaalse ilme, mis oli kurvikam ja kandast väljaulatuvate polsterdusmullidega, mis tõesti näitasid tehnoloogiat. Lisaks sellele kasutati libisemiskindlat kummi haarduvate välistallade keerulistel mustritel, keelel oli paksem polsterdus, et vähendada paelte survet, ja mõned brändi elemendid olid tikitud, et anda veelgi peenem välimus.

© New Balance

Veel üks pikk ootus

Kuigi 990v2 täiustatud tehnoloogia tegi sellest populaarse järje, pidid selle seeria fännid ootama mitu aastat, enne kui see uuesti turule tuli, mille jooksul lisati laiemasse seeriasse mudelid 991, 992 ja 993. Siis, 2012. aastal, tõi New Balance turule 990 kolmanda versiooni. See sümboolne aasta tähistas mudeli 30. aastapäeva, milleks oli see saavutanud New York Timesi sõnul „kultusliku järgijaskonna”. Selle edu oli osaliselt tingitud selle mitmekülgsusest, mis tegi selle populaarseks ülikoolilinnakutes, teenides sellega hüüdnime „frat cruiser”. See oli populaarne ka veidi vanema vanuserühma seas, kes hindasid selle mugavust, ning paljud kuulsused olid selle funktsionaalse konstruktsiooni ja lihtsa stiili fännid, sealhulgas Steve Jobs, kes eelistas tuntud 990 seeria mudeleid.

Uus mudel uue tehnoloogiaga

New Balance 990v3 loojaks oli Performance Runningi vanemdisainer Andrew Nyssen. Olles ettevõttes töötanud vähem kui kümme aastat, tõi ta 990-le värske perspektiivi, arendades selle välimust ja muutes veel kord selle tehnoloogilist ülesehitust. Selle pealsel oli eelkäijast veelgi elegantsem, kuna ümarate suede-katete tõttu oli veelgi rohkem nähtav hingav võrgukate. Ka talla tehnoloogiat oli muudetud, asendades 990v2 mudeli ABZORB-polsterduse ENCAP-vahetallaga. See alternatiivne polsterdussüsteem koosnes polüuretaanraamist ja kergest pehmest EVA-vahtplastist sisekihist, mis tagas jalale suurema stabiilsuse, pakkudes samas suurepärast mugavust. Samal ajal oli kaare alla lisatud süsinikkiust varras täiendava toetuse tagamiseks ning välistallale oli lisatud kulumiskindel Ndurance kummi, mis oli ümber kujundatud, et pakkuda veelgi paremat haarduvust kui varem. Esteetiliselt oli brändi kujundus taas muudetud, kuna N-logo mõlemal küljel oli veidi suurem ja selgepiiriline, mis tegi selle julge ja pilkupüüdva. Keel oli samuti paksem ja selle tekstuuriga pinnal oli silmatorkav tekst „New Balance USA”. Kõik see andis mudelile 990v3 lisastiili, samas kui tugev tallaalune tugi tähendas, et see oli endiselt efektiivne jooksujalats, mis on ehk põhjus, miks sellest sai üks edukamaid 990 mudeleid.

© New Balance

Chris Davis ja „isa kinga” trend

Varsti pärast 990v3 turule toomist hakkas New Balance oma fookust muutma. Omanik Jim Davis oli alati vastu olnud ideele muuta brändi spordimudelid elustiilijalatsiteks, kuna tema peamine soov oli keskenduda pigem tehnilisele jõudlusele kui moele. Kuid tema poeg Chris, kes oli liitunud ettevõttega 2008. aastal, oli teistsugusel arvamusel. Kui Chris ettevõttes kõrgemale positsioonile tõusis, hakkas ta avaldama suuremat mõju ja muutis järk-järgult oma isa lähenemisviisi, viies brändi ja mudeli 990 uuele suunale. Selle tulemusena, kui 2016. aastal ilmus mudeli neljas versioon, oli see loodud silmas pidades esile kerkivat „isa kingade” trendi. See nostalgiline stiil oli seotud 80ndate ja 90ndate aastatega, mil jalatsitel oli tavaliselt paksem tald ja suurem rõhk oli pandud igapäevasele mugavusele. Samal ajal oli tõusuteel ka normcore esteetika, mille pooldajad eelistasid funktsionaalseid jalatsid ajatu välimusega, mis tegi Chris'i otsuse ajastuse veelgi paremaks.

990v4

Kuna mudel 990 oli alati säilitanud oma klassikalise 80ndate esteetika, ei olnud v4 mudeli kohandamiseks 2010ndate keskpaiga ja lõpu moesuundadega vaja palju tööd teha. Selle tulemusena oli see oma eelkäijaga üsna sarnane, mõningate väikeste muudatustega ülemise osa suede ja võrgustiku paneelide kujus, brändingu efektides ja välistalla mustris, milles oli kasutatud veelgi rohkem Ndurance kummi. Säiliti vastupidav, kuid toetav ENCAP-tald, ning süsinikkiust kannaosa asendati sama toetava, kuid paindlikuma plastist osaga. Need mugavad ja praktilised omadused tegid 990v4 mudelist suurepärase valiku igapäevaseks kandmiseks, samas kui selle isa-kinga esteetika meeldis laiale publikule, alates vabaaja-sneakerite fännidest kuni kõigini, kes otsisid trendikat ja usaldusväärset jalatsit.

© New Balance

Õitsenguaeg

990v4 edu langes kokku New Balance'i üldise õitsenguperioodiga, mis tõi kaasa terve rea uimastavaid koostööprojekte. Mõned märkimisväärsemad neist olid klassikaline 990v2, mille kujundas Ameerika elustiilibränd Kith, elegantsed 990v3, mis loodi koostöös disainistuudio JJJJoundiga, ja elegantsed 990v4, mis valmisid koostöös legendaarse moemajaga Stüssy.

© New Balance

Edu edasiarendamine

Need koostööprojektid tõid 990-seeriale üha rohkem fänne ja varsti lisati kollektsiooni viies versioon, kui bränd jätkas oma uuenenud kasvu. 2019. aastal turule tulnud 990v5 peamine uuendus oli TPU-rihm, mis pakkus erakordset pahkluu toetust, säilitades samal ajal sarja tuntud üldise paindlikkuse. ENCAP-vahetalla pakutavat mugavust täiendas veelgi pehme Ortholite-sisetald, välistald oli valmistatud puhumisega kummist, et see oleks kergem ja paindlikum. Selleks et kompenseerida asjaolu, et see materjal oli vähem vastupidav kui tavaline kummi, kasutati paljudes ümberkujundatud haardetallades kulumiskindlat Ndurance kummi, mis oli nüüd 990 seeria põhikomponent. Esteetiliselt nägi v5 välja nagu nelja eelmise versiooni kombinatsioon, millele oli lisatud uuendatud bränding, sealhulgas peegeldav lipu embleem keelel ja õhem N-logo külgedel.

© New Balance

Supermodellide ja isade lemmik

990v5 turule toomisega kaasnes New Balance'i nutikas reklaamikampaania, mille loosungid olid näiteks „Loodud kõrgetele standarditele” ja „Sneakerite parim saladus”. Kõige meeldejäävam slogan mängis faktiga, et 990-t sai nüüd näha kõigi jalas, alates moeteadlikest kuulsustest kuni mugavust otsivate isadeni, väites, et seda „kandavad supermodellid Londonis ja isad Ohio osariigis”. See fraas mitte ainult ei kasutanud ära isade kingade trendi, mis oli 2010. aastate lõpus veel täies hoos, vaid viitas ka 990 seotusele kuulsustega. Kaasaegsed moemõjutajad, nagu modell Kaia Gerber, hakkasid v5 avalikkuses kandma ja 2020. aastate alguses ilmus see tänu tuntud fännidele, nagu Timothée Chalamet ja Zoë Kravitz, kõikjal sotsiaalmeedias.

© New Balance

Uued loomingulised partnerid

Tuginedes 2010. aastate lõpu koostööle, otsis New Balance uusi loomingulisi partnereid, et luua unikaalseid v5 värvitoone. Comme des Garconsi innovatiivne disainer Junya Watanabe oli üks esimesi, kes 2019. aasta alguses tutvustas kahte stiilset versiooni. Neile järgnesid silmapaistvad partnerlused professionaalse korvpalluri Kawhi Leonardiga ja New Yorgi rõivadisaineriga Engineered Garments. Üks olulisemaid koostööprojekte oli aga Teddy Santise elustiilibrändiga Aimé Leon Dore, mis sillutas teed veelgi sügavamatele ja viljakamatele suhetele.

© New Balance

Teddy Santise värbamine

Aastatel 2019 ja 2020 töötas Aimé Leon Dore koos New Balance'iga kolme erineva projekti kallal, kus Santis tõi oma brändi New Yorgi mõjud mudelitesse 997, 990v2 ja 990v5. Nende kaudu arendasid kaks ettevõtet tugeva suhte, mille tulemusena nimetati Santis 2021. aasta aprillis New Balance'i Made in USA tootesarja loovjuhiks. Aasta hiljem tõi Kreeka-Ameerika moedisainer turule oma uues ametis esimese kollektsiooni. Selles süvenes ta 990-seeria pärandisse, kujundades ümber mudelid 1 kuni 3 ja lisades neile oma iseloomuliku nostalgilise stiili. Tema töö aitas maailmale tutvustada brändi parimaid külgi ja Santise Made in USA osakond sai 2020. aastate alguses New Balance'i edu oluliseks osaks. 2023. aastal jätkas ta kollektsiooni laiendamist omaenda versiooniga v4-st, enne kui pööras tähelepanu seeria uusimale liikmele: 990v6.

© New Balance

990v6 mudeli jõudluse parandamine

New Balance 990v6 tuli esmakordselt turule 2022. aasta lõpus, kui bränd otsustas oma ikoonilisema mudeli veel kord tehnoloogiliselt uuendada. V6, mis on saadaval samades linnatoonides kui kõik varasemad mudelid, alates elegantsest valgest kuni erinevate halli toonideni ja sügavmustani, põhineb NB 990 seeria püsivatel põhimõtetel – luua parim võimalik toode. Seetõttu lisati elegantsele siluetile uusimad uuendused, eriti tallaosa sai mugavust suurendava uuenduse. Keskosale lisati uus kõrge jõudlusega vaht, tuntud kui FuelCell, koos alati usaldusväärse ENCAP-pehmendusega. Alguses 2019. aastal New Balance'i eliitjooksujalatsitele tutvustatud, ühendab see väga reageeriv vaht lämmastikuga rikastatud TPU ja EVA, et pakkuda erakordset energiatagastust ja mugavust kerges ja vastupidavas pakendis. Lisaks sellele oli pealsel rohkem võrgustikku kui kunagi varem, kuna suede kattekihid olid kesktallaosas vähendatud, mis tagas veelgi parema hingavuse külgedel. See muudatus andis v6-le ka eristuva esteetika, eriti kuna N-logo oli nüüd esimest korda 990 ajaloos paigutatud otse võrgustiku aluskihi peale. Talla all jäi välistald sama haarduv ja vastupidav kui varem tänu hoolikalt kavandatud mustrile ja Ndurance kummist kattekihile.

© New Balance

Põnevad koostööprojektid

Kõverate pealiskihtide, voolujoonelise disaini ja toetavate omadustega esindas 990v6 turule toomisel New Balance'i parimaid omadusi, mis tegi selle järgnevatel aastatel uskumatult populaarseks. Teddy Santis jättis v6-le oma ainulaadse jälje, disainides seeria stiilseid värvitoone, ja siluett meelitas uusi põnevaid koostööpartnereid, nagu Carhartt WIP, WTAPS ja Kith, samuti tuntud New Balance'i koostööpartner Joe Freshgoods. Mõned kõige ihaldatumad 990v6 koostööversioonid loodi koos ekstsentrilise räppari Action Bronsoniga, kes kujundas 2023. aastal kaks meeldejäävat värvitooni, ja luksusliku Itaalia moebrändiga Loro Piana, mille elegantne pakkumine piirdus vaid 1000 paariga, muutes selle väga ihaldusväärseks.

© New Balance

Kohalikult toodetud, ülemaailmselt armastatud

Kui New Balance 990 esmakordselt 1982. aastal turule tuli, nihutas see jooksujalatsite piirid ja sundis tööstust tootma tehnoloogiliselt arenenumaid jalatseid igat tüüpi jooksjatele. See aitas luua New Balance'ile tugeva identiteedi ajal, mil ettevõte demonstreeris selgeid väärtusi, pühendudes kodumaise tootmise eelistamisele odava välismaise tööjõu ekspluateerimise asemel. See näitas laiemat pühendumust kvaliteedile, mille poolest bränd on tuntud ka tänapäeval. 990 on alati olnud seotud selle taseme tippkvaliteediga ja selle disainerid on alati olnud ettevaatlikud sneakerite uuendamisel, tagades kogu aeg kõrgeimate standardite säilimise. Kui Chris Davisilt 2018. aastal küsiti originaalse 990 kohta, kirjeldas ta seda kui ideaalset näidet New Balance'i „Fearlessly Independent” (kartmatult sõltumatu) eetika kohta, mis on võimaldanud brändil omaks võtta oma veidrused ja näidata oma eristuvat identiteeti. Seda eetikat järgides on Davis andnud mudelile 990 uskumatult laia populaarsuse ja tänapäeval on see populaarne erinevate inimeste seas üle kogu maailma, paljud peavad seda üheks ajaloo ikoonilisemaks tossuks.

Read more

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East