SPORTSHOWROOM

adidas

Handball Spezial

Funktsionaalne käsipallijalats, mis sai tänavariietuse ikooniks.

adidas Handball Spezial
© adidas

Spordipärand

Käsipall on olnud Saksamaal populaarne alates selle esmakordsest mängimisest 20. sajandi alguses. Isegi aastatel, mil riik oli jagatud Ida- ja Lääne-Saksamaaks, säilitas see spordiala mõlemal pool piiri tugeva populaarsuse ning 1978. aasta käsipalli maailmameistrivõistlustel võistlesid mõlemad meeskonnad tiitli eest. Lõpuks võitis Lääne-Saksamaa, alistades finaalis Nõukogude Liidu ühe punktiga, samal ajal kui Ida-Saksamaa võistkond võitis Taani ja sai kolmanda koha. See edu tõi veelgi rohkem inimesi võistluspaikadesse ja kuna Lääne-Saksamaa pidi 1982. aastal võistlusi korraldama, saavutas käsipall uued kõrgused, mis oli ideaalne aeg Saksa spordirõivabrändile adidas spetsiaalselt selle spordiala jaoks jalatsite loomiseks. Nad tootsid elegantsed ja funktsionaalsed jalatsid, mis said nimeks adidas Handball Spezial.

© adidas

Loomud agiilsuseks ja kiiruseks

Käsipall on kiire tempo ja mängijad peavad tegema äkilisi kiirendusliigutusi, sooritama järske pöördeid ja hüppama õhus, et rünnata väravat. Kuna mängu peamine vorm on sarnane korvpalliga ja seda mängitakse siseruumis, peab selle jaoks valmistatud jalatsil olema vajalik haarduvus, et toetada kiireid ja täpseid liigutusi ning kaitsta libisemise ja vigastuste eest. Adidas’i jalatsite disainerid olid 70. aastate lõpus sellest hästi teadlikud ja lõid jalatsid, mis vastasid Euroopa parimate käsipallimeeskondade ranged nõuded. Nime jaoks võtsid nad sõna Spezial brändi juba ulatuslikust arhiivist, mida oli kasutatud spordimudelitel juba 1960. aastatest alates.

© adidas

Hea haarduvusega tald

Handball Speziali aluseks oli kummist tald. Lisaks suurepärase haarduvuse tagavale mustrile oli see õhuke ja madal, et tagada hea tunde kohtu suhtes, samas kui pehme polsterdus aitas kaitsta jalga hüppamise ja kindlate sammudega kaasnevate löökide eest. Selle õhuke konstruktsioon hoidis kaalu madalana ja pealne lisas vastupidavat stiili, kasutades pehmet seemisnahka ja tugevdatud kandilist valgest nahast. Viimasele lisas adidas oma uue Trefoil-logo, mida oli kasutatud brändi jalatsitel alles alates 1976. aastast, ning hästi tuntud kolme triibu logo asus tavapärasel kohal mõlemal küljel.

© adidas

Kasv Euroopas

Kuigi tänapäeva standardite järgi võib see tehnoloogiliselt lihtsana tunduda, oli Handball Spezial oma debüüdi ajal 1979. aastal kõrge jõudlusega sisehallijalats, mis levis kiiresti üle kogu Euroopa, eriti nendes riikides, kus käsipall oli kõige populaarsem, nagu Taani, Rootsi ja Saksamaa. Kuid varsti leidis Spezial oma koha ka teises spordivaldkonnas, kuigi seekord elustiilijalatsina.

© adidas

Jalgpallifännide lemmik

70ndatel ja 80ndatel aastatel reisisid jalgpallifännid üle Euroopa, et vaadata oma kodumeeskondade võistlemist UEFA karikavõistlustel. Euroopas olles ostsid nad Euroopa brändide tooteid, mis polnud veel Ühendkuningriigis saadaval, mis võimaldas neil kodumaale naastes silma paista. Üks populaarsemaid brände oli adidas, mille jalatsid said 1980. aastate jalgpalliterrasside vabaaja subkultuuri oluliseks osaks. Handball Spezial valiti sageli koos teiste klassikute, nagu Samba ja Gazelle, kõrval, mis kõik olid saadaval lihtsates värvitoonides, mida võis kasutada oma meeskonna toetamiseks, kui toonid sobisid.

© adidas

Levimine kultuuris

Paljud välismaiste brändide kandjad olid nooremast põlvkonnast, kes kandsid neid teistes kultuurilistes kontekstides. Selle tulemusena levis Handball Spezial sellistesse valdkondadesse nagu underground-acid house'i muusikamaailm ja kasvav b-boy kultuur, mis oli hiljuti üle toodud Ameerika Ühendriikidest. 1980. aastatel avastasid Speziali paljud sellised inimesed Ühendkuningriigi tantsusaalides, jalgpalliväljakute tribüünidel ja linnatänavatel. Selle tulemusena, kuigi mudel jäi järgnevatel aastatel tagaplaanile, mäletasid need, kes olid alguses kohal, seda mitu aastakümmet hiljem, kui see taaselustati, hea meelega.

© adidas

Gary Aspden

Üks mees, kes oli sel perioodil adidas jalatsite suur fänn, oli Gary Aspden. Ta kasvas üles väikeses Lancashire'i turulinnas Darwenis, Manchesterist põhja pool, ja jalgpalli ja muusika kaudu puutus ta kokku selliste jalatsitega nagu Handball Spezial. Lõpuks viis see huvi tööni, kui Aspden 1999. aastal adidasesse tööle asus. Töötades brändi meelelahutusliku turunduse osakonnas, tegi ta endale nime suurepärase koostööpartnerina ja tema pingutused aitasid adidasel luua sidemeid mitmete kuulsate partneritega. Peaaegu kümne aasta pärast asutas Aspden oma firma, kuid jätkas adidasega koostööd brändikonsultandina. Selles rollis aitas ta kujundada Originalsi kollektsiooni profiili ja oli kaasatud ka Londoni 2012. aasta olümpiamängude ümber korraldatud erisündmuste sarja, mis osutusid väga edukaks. Selle tulemusena käivitas ta 2013. aastal uue projekti, mille eesmärk oli taaselustada Speziali nimi, mis viis lõpuks 70ndate käsipallijalatsite taaskehtestamiseni ja populaarsuse taastamiseni.

Ulatuslik kollektsioon ja intrigeeriv idee

Adidasel töötades märkas Aspden, kuidas brändi jalatsid ületasid oma spordialase alguse ja ühendasid end teiste kultuuri aspektidega. Ta hakkas koguma adidas sneaker'eid, luues muljetavaldava valiku nii tavalisi kui ka haruldasi värvitoone. Aja jooksul sai ta oma kollektsiooni poolest tuntuks ja mõnikord paluti tal laenata teatud paare sneaker'ite kultuuri üritustele. Siiski oli ta arvamusel, et kuigi need näitused olid huvitavad, olid need liiga laiaulatuslikud, et rääkida disainide taga olevat täielikku lugu. Selle inspiratsioonist otsustas Aspden korraldada oma sneakerite näituse, keskendudes ühele konkreetsele brändile: adidas. Ta võttis ühendust teise adidas konsultandiga, Mike Chetcutiga, et kuulda tema arvamust, ja Chetcuti nõusolekul alustas ambitsioonika ürituse planeerimist. Aspden palus abi andma andeka fotograafi Lee Stanley ja graafilise disaineri Gary Watsoni, kes oli ise avastanud adidas'e noore jalgpallifännina Euroopasse reisides. Koos asusid nad jutustama Handball Speziali ja brändi teiste klassikaliste sneakerite lugu.

© adidas

Kuulsuste sidemed

Keskendudes spetsiaalselt adidasele, sai Aspden süveneda saksa ettevõtte ajalukku, andes inimestele tõelise ülevaate selle loomingulisest mõjust spordirõivastele ja elustiilitrendidele, eriti Inglismaa loodeosas. Pärast sadade paaride kokku kogumist oma kogust võttis Aspden ühendust mõnede sneakerite entusiastidega, kellega ta oli oma karjääri jooksul suhteid loonud, sealhulgas legendaarse Stone Rosesi laulja Ian Browniga ja Britpopi staar Noel Gallagheriga, et paluda neilt mõningaid nende kõige unikaalsemaid värvitoone ja mudeleid, millest paljud said lõpuks näituse oluliseks osaks.

© adidas

Sisukas näitus

Kui Aspdeni näitus „adidas SPEZIAL: An Incomplete adidas History from a Fan’s Perspective” avati 2013. aasta juulis Londoni Hoxton Gallery galeriis, sisaldas see üle 600 paari sneakerit koos haruldaste kollektsiooniartiklite ja muude brändi mälestusesemetega. See sisaldas mudeleid alates 1960. aastatest, vähetuntud siluette, ainulaadseid disaine ja kuulsate fännide, nagu Naomi Campbell, Eminem ja Run DMC-st Darryl McDaniels, autogrammidega eksemplare, kes aitasid 1980. aastatel adidas tenniseid hiphopi-kogukonnas populaarseks muuta. Oluline on, et kõik näitusel olevad jalanõud pärinesid fännidelt, mitte ühtegi neist ei annetanud adidas. See tegi näitusest tõelise pidustuse sneakerite entusiastidele ja nende kirglikule suhtumisele traditsioonilistesse siluetidesse. Kuulsad adidas-kogujad moemaailmast, nagu Jeremy Scott ja Yohji Yamamoto, jagasid üritusel ka isiklikke lugusid, pakkudes õnnelikele osalejatele eriti rikkaliku kogemuse. Selle kaudu suutis Aspden näidata, kuidas adidas, disainides Handball Speziali-tüüpi jalatsid autentse spordieesmärgiga, ühendas tõhusalt erineva taustaga inimesi ühise spordi-, muusika- ja moehuvi kaudu.

SPZL projekt

Kuigi näitus ei olnud spetsiaalselt pühendatud Handball Speziali sneakeritele, tõi see uuesti tähelepanu selle nimele, mis Aspdeni jaoks kehastab adidas brändi parimaid omadusi. Pärast Hoxton Gallery näitust naasis sõna Spezial adidas'i sõnavarasse, kui Aspdenile anti vastutus uue projekti adidas SPZL eest. Järgmise 10 aasta jooksul toodeti SPZL nime all kümneid spordijalatseid, mis kõik pärinesid brändi ulatuslikust varasemast kataloogist. Aspden kasutas oma asjatundlikke teadmisi, valis välja ajaloo erinevatest perioodidest pärinevad traditsioonilised mudelid ja tutvustas neid uue põlvkonna spordijalatsite fännidele, tähistades adidas'e pärandit.

© adidas

Täiuslik hetk

Kui adidas oli taas peavoolu jõudnud, otsustas bränd tuua tagasi Handball Speziali silueti, tuues 2018. ja 2019. aastal turule hulga uusi värvitoone. Osana ülipopulaarsest Originalsi sarjast saavutas see mõningast edu, kuid alles 2020. aastatel sai see tõeliselt populaarseks. Kümnendi alguses muutsid epilised koostööd ja viraalsed hetked Samba ja Gazelle mudelid tavaliseks vaatepildiks linnatänavatel üle kogu maailma ning 2023. aastaks olid sneakerite fännid valmis uue mudeli jaoks, mis oli ideaalne hetk adidas Handball Speziali jaoks. 2023. aastal pildistati näitlejanna Gal Gadot New Yorgi tänavatel tumesinistes sneakerites ning need hakkasid levima ka teistes moeteadlikes linnades, nagu Pariis. Siis, 2024. aasta kevadel, ilmusid need mõjukate moegurmaanide, nagu Molly-Mae Hague, sotsiaalmeedia voogudesse, kes kandis Londonis veedetud päeval võluvat pruuni paari, mis järgmisel päeval paljudes poodides kiiresti välja müüdi. Samal ajal oli Gary Aspden hõivatud Speziali nime laialdaselt levitamisega, kui ta korraldas veel ühe näituse nimega DECADE, mis tähistas SPZL projekti kümneaastast juubelit.

© adidas

Moodsad koostööd

Tänu sellistele olulistele kultuurilistele sündmustele naasis Handball Spezial kindlalt adidas’i kõige armastatumate mudelite hulka ja valiti koostööde aluseks stiilsete moebrändidega, nagu keskkonnateadlik Sporty & Rich ja Ronnie Fieg’i elustiilibränd Kith. Kinga mitmekülgne, minimalistlik välimus pakkus suurepärase pinnase stiilimeistritele ning kui Kithi versiooni iseloomustas elegantne nahast pealsete, siis Sporty & Rich tootis nelja paari traditsioonilise suede nahast sneakerit klassikaliste retro toonidega ja valge kolme triibuga logodega külgedel. Nendele stiilsetele Handball Speziali koostööversioonidele lisandusid kümned üldiselt müügile tulnud värvitoonid mugavust suurendavate omadustega, nagu pehme Ortholite sisetald, ja mudeli populaarsus tõusis taas kõrgustesse.

© adidas

Spordi ja moe ikoon

Pärast enam kui 40-aastast ajalugu on Handball Spezialist saanud üks populaarsemaid sneaker'eid kogu brändi ajaloos. Nagu paljudel teistelgi sarnastel mudelitel, põhines kinga esialgne edu selle praktilisel spordifunktsioonil, kuid hilisem edu tugines ajatu esteetikale, mis võimaldas sellel naasta 21. sajandi sofistikeeritud moekaubana. Tänapäeval on Spezial endiselt mugav valik vabaaja sisemängude jaoks, kuid just selle veetlev vintage-stiil on muutnud selle kaasaegse tänavakultuuri silmapaistvaks ikooniks.

Loe edasi

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East