SPORTSHOWROOM

adidas

SL 72

Stiilne jooksja, millel on elegantne, minimalistlik disain.

adidas SL 72
© adidas

Uus jooksujalats

1970. aastate alguses, kui sportlased üle kogu maailma valmistusid Müncheni olümpiamängudeks, töötas adidas usinalt jooksujalatsi väljatöötamisega, mille eesmärk oli muuta sportlased kiiremaks ja kergemaks. SL 72 nime all tuntud jalats sai kiiresti jooksjate lemmikuks ja nüüd, üle 50 aasta hiljem, on see üks adidas’i ikoonilisemaid mudeleid.

© adidas

Ülikerge 72

Adidas SL 72 on loodud kiirust silmas pidades, kasutades nutikat materjalide kombinatsiooni, mis muudab need jalanõud uskumatult kergeks ja ideaalseks igapäevaseks jooksmiseks. Nende peamine omadus on nailonist pealsed, mis läksid vastuollu tolleaegse trendiga valmistada jooksujalanõusid nahast. Nahk on küll vastupidav, kuid ka üsna raske, mistõttu adidas asendas selle pehme ja paindliku nailoniga, mis vähendas jalanõude kaalu märkimisväärselt. Lisaks sellele vältis taldade konstruktsioon igasugust tarbetut mahukust, kuna see koosnes õhukesest EVA vahetaldast ja veelgi õhemast kummist välistaldast, mille saagjas mustriga tald pakkus nii pehmet amortisatsiooni kui ka suurepärast haarduvust. Tegelikult andis see ka nime SL 72, kus number tähistab jooksujalatsite turule toomise olümpia-aastat ja tähed tähistavad „superlight” (superkerge). Lisaks kergele konstruktsioonile oli SL 72-l ka mitmeid muid eeliseid, sealhulgas nailonist pealsete hingavus, pehme suede pealiskihi struktuuriline terviklikkus ja kummist varbaosa kaitse kulumise eest.

© adidas

Podiumi kingad

Nende tugevate omadustega sai adidas SL 72 populaarseks jalatsiks olümpiasportlaste seas, kuigi mitte tingimata võistlusteks. See osutus populaarsemaks vabaaja jalatsina, mida sportlased kandsid olümpialinnakus puhates või medalitseremooniatel osaledes, mistõttu mõned hakkasid seda nimetama Podium Shoe'ks.

© adidas

Populaarne uus hobi

Olümpiamängudel esiletõusmise tõttu oli SL 72 1970. aastate alguses väga edukas. Paljud inimesed hakkasid hobina joggingut harrastama ja kõik vajasid jooksujalatseid, nii et kui nad nägid neid teleriekraanil, valisid nad just need. See oli eriti kasulik SL 72-le Ameerika Ühendriikides, kus nii vabaaja jogging kui ka pikamaajooks hakkasid pärast Frank Shorteri kuldmedalit dramaatilises meeste maratonis Münchenis tõusma. Peaaegu uskumatu vaatemängus jooksis saksa tsiviilisik viimasel etapil rajale, mis ajendas kommentaatoreid hüüdma: „See pole Frank, see pole Frank... see on pettur, viige ta rajalt ära!” Kui Shorter märkas enda ees jooksvat jooksjat, nägi ta segaduses ja mures välja, et ta ei pruugi võita võistlust, mis sundis kommentaatorit asjatult hüüdma: „Frank, see on võlts, Frank!” See uskumatu hetk tõi spordialale enneolematu tähelepanu ja SL 72 kasutas seda täielikult ära, muutudes populaarseks igapäevaseks jooksujalatsiks.

© adidas

Starsky & Hutch

Kuigi jooksubuum tõi adidas SL 72-le 70ndate esimese poole jooksul palju spordifänne, andis selle esinemine telesaates „Starsky & Hutch” sellele teise poole jooksul erilise usaldusväärsuse vabaajarõivana. Kultuslikus action-seerias kihutavad politseidetektiivid David Starsky ja Kenneth Hutchinson ringi Kalifornias elegantses punases ja valges Ford Gran Torinos, võideldes kuritegevusega, kus Starsky julgus ja Hutch'i kaalutlevam lähenemine täiendavad teineteist ideaalselt. Tänavakogemustega Starsky, keda mängis näitleja Paul Michael Glaser, kandis SL 72 mudelit, ja tema populaarsus kandus üle ka kingadele, kuna ta kandis neid kogu seriaali nelja aasta jooksul alates 1975. aastast kuni 1979. aastani. Kui duo naasis 2004. aastal filmis, kus Hutchit mängis Owen Wilson ja Starskyt Ben Stiller, kandis Stiller täpselt sama sinise, punase ja valge värvikombinatsiooni, mida Glaser oli kandnud originaalsarjas, kinnitades sellega kingade koha tegelase garderoobis ja tutvustades nende lahedat retro-välimust uuele publikule.

© adidas

Vintage-reklaamid

Kogu selle aja jooksul reklaamiti SL 72 mitmesugustes väljaannetes, millest mõned on näha ka tänapäeval. Ühes vintage-ajakirjas aastast 1975 võrreldi adidas’ toodet teiste suurte jalatsibrändide toodetega, paljastades, et 72 valiti „kaks korda sagedamini kui lähim konkurent treeningjalatsite seas” ja pannes selle „üldise kvaliteedi poolest esikohale”. Seejärel kiideti „hästi tõstetud, ümarat ja hästi toetavat kanna” kui „suurepärast adidas innovatsiooni”, enne kui kommenteeriti mugavat sobivust varbaosas, polsterdust ülemise osa servades ja kõrget Achilleuse kaitse. Kaks aastat hiljem rõhutas adidas oma reklaamis, et mudel oli valitud Ameerika äriajakirja Fortune poolt „25 parima disainiga toote” hulka, märkides, et nimekirjas „ei olnud ühtegi teist spordijalatsit”. Selle julge teksti all oli pilt klassikalisest sinisest värvitoonist, tekstuurse Ecotex-keelega, valge nahast kolme triibu logoga ja kandilipikuga, kuldse SL 72 brändinguga küljel ja erepunase triibuga kesktalla ümber. Erinevalt tänapäevastest sneakerite mudelitest oli see ainus disain, mis oli kogu 1970. aastate jooksul saadaval. Teine märkimisväärne osa sellest pildist oli keelel ja kandil olev Trefoil logo. Brändi sümbolit oli kasutatud adidas rõivastel alates 1972. aastast, kuid jalatsitel ilmus see alles 1976. aastal, mistõttu SL 72 oli üks esimesi mudeleid, millel oli nüüdseks laialt levinud logo.

© adidas

SL 72 naaseb

Aastate möödudes kasvas SL-seeria, tuues kaasa uuendatud versioonid nagu SL 76 ja SL 80 ning inspireerides hilisemaid mudeleid, nagu 2014. aasta SL Loop Runner. Samal ajal tungisid adidas'e teised spordiklassikad jalgpalli fännide kultuuri ja hiphopi muusikamaailma, kuid SL 72 jäi mõnevõrra tagaplaanile. Nii oli kuni 2019. aastani, mil bränd otsustas selle tagasi tuua koos uuendatud versiooniga mudelist SL 80, millel oli muudetud tallaosa ja suede paneelid. 72 osutus taas edukaks, kuna fännid nautisid nii originaalse sinise versiooni nostalgiat kui ka uue 2019. aasta värvitooni uudsus: oliiviroheline disain valge külje logode ja erksa oranži triibuga kesktalla all.

© adidas

Koostöö Wales Bonneriga

2020. aastate alguses kasvas adidas Originalsi seeria populaarsus, mis toob tagasi brändi kõige ikoonilisemad retro spordijalatsid kaasaegsete elustiili tossudena, ning SL 72 hakkas taas peavoolu jõudma. Seda aitas kaasa monumentaalne koostöö Wales Bonneriga, mis tõi Originalsi liini oma erilise luksuse ja stiili. Koos kahe Sambas-mudeliga debüteeris Wales Bonner x adidas kollektsioon kahe SL 72 värvitooniga, mis olid inspireeritud brändi asutaja Grace Wales Bonneri Briti-Kariibi päritolust. Tegelikult oli just Grace ise valinud SL 72, kui ta oli läbi vaadanud oma isa vintage-riided. Tema tihe side selle mudeliga oli selge, kuna ta lõi võluvaid retro-disainilahendusi, mis olid austavaks kummarduseks Windrush'i põlvkonnale, kes kandis sageli adidas spordirõivaid, kui käis 1970. aastate Londoni tantsusaalides. 2020. aasta koostöö Wales Bonneriga oli SL 72 jaoks pöördepunkt, mis tõi selle tagasi avalikkuse tähelepanu alla ja muutis selle taas väga ihaldusväärseks tossuks. Koostöö on sellest ajast peale jätkunud ja 2023. aastal on ilmunud veel kaks SL 72 mudelit, seekord kootud võrgust pealsete, keeruliste tikandite ja rikkalike toonidega, mis on inspireeritud 70ndate stiilist. Need stiilsed disainid võitsid fännide südamed ja 72 mudel tõusis taas populaarsusesse.

© adidas

SL 72 tähistamine

Selle tulemusena tõi adidas turule uue versiooni SL 72 mudelist, mida tuntakse nimega RS ja mis ilmus koos uue nimega SL 72 OG, tähistamaks mudeli aastakümnete pikkust ajalugu, põnevat olevikku ja paljutõotavat tulevikku. Peamine erinevus kahe mudeli vahel oli see, et OG jäljendas 1972. aasta originaali, RS, mille nimi tähendab „reshaped” (ümberkujundatud), oli aga varustatud paksema tallaga, mis pakkus veidi rohkem kõrgust ja pehmustust ning oli esteetiliselt jämedam. Kahe mudeli turule toomise reklaamimiseks palus adidas andekal kunstnikul ja jutuvestjal Kenny Germé'l ning moestilistil Cece Liu'l luua seeria silmapaistvaid pilte, millel on kujutatud nii meeste sinine RS-värvivalik kui ka naiste roheline OG. Germé pildid, mida tutvustasid mitmed kuulsused, alates sporditähtedest nagu jalgpallur Jules Koundé ja modell Sabrina Lan kuni räppar A$AP Nast ja moemaailma mõjutaja Gigi Hadid, demonstreerisid silueti laiaulatuslikku atraktiivsust, mida kampaanias kirjeldati kui „superkerge, supervärvikas, supermugav”.

© adidas

Legendi austamine

2024. aasta lõpus töötas adidas koos Marley pärandiga, et austada legendaarse Jamaica muusiku Bob Marley pärandit spetsiaalselt disainitud SL 72 versiooniga, millel on sellised detailid nagu reggae-staari klassikaline pilt keelel ja tema nimi trükitud sisetallale. Kingad valmisid samaaegselt filmiga, mis räägib Marley elust, kuna ta oli tuntud adidas SL 72 mudeli kingade austajana, mida ta kandis 1976. aastal.

© adidas

Märkimisväärne tagasitulek

Adidas keskendus tugevalt mudelile SL 72, mis tõi selle taas kultuuri, ning nii RS- kui ka OG-versioonid hakkasid ilmuma tuntud moeinfluencerite, nagu Emily Ratajkowski, sotsiaalmeedia voogudes. Kui ta 2024. aasta alguses pildistati stiilsetes rohelistes tossudes, siis modell ja laulja Suki Waterhouse kandis kollaseid tossusid siniste detailidega, kui ta pärast esinemist California muusikafestivalil Coachellas ringi jalutas. Tänu sellistele kuulsuste toetusele ja rohkemate koostööprojektide väljalaskele, nagu 2024. aasta Sporty & Rich kollektsioon, sai SL 72 üheks aasta populaarsemaks elustiilijalatsiks, pakkudes alternatiivi teistele selle aja moesuundadele oma unikaalse spordipärandi ja klassikalise mugavuse kombinatsiooni kaudu. Selle tulemusena sai terve uus põlvkond sneakerite entusiastidest kogeda silueti elegantset ja minimalistlikku profiili, mis viis selle märkimisväärse comeback'i lõpule.

© adidas

Ikooniline sneaker

Adidas SL 72 alustas oma teekonda ülikerge jooksujalatsina, kuid nagu paljud brändi traditsioonilised disainid, ületas see spordimaailma piirid ja sai moesümboliks. Selle märkimisväärse arengu taga on ajatu välimus, mille loovad sileda ja mitmekülgse konstruktsiooni, minimalistliku esteetika ja erksad värvid, samuti pehme polsterdus ja hingav nailonist pealsete mugavus. Veelgi enam, SL 72 rikkalik ajalugu on vastutav selle nostalgilise retro-võlu ja pikaajalise edu taga oleva põneva loo eest.

Read more

SPORTSHOWROOM kasutab küpsiseid. Meie cookie policy kohta.

Jätka

Vali oma riik

Europe

Americas

Asia Pacific

Africa

Middle East