ASICS
Gel-Kayano 14
Peaaegu tähelepanuta jäänud retro jooksujalats, mis sai tänapäeva moesümboliks.
Austatud seeria
ASICS Gel-Kayano on üks brändi kõige austatumaid ja püsivamaid spordijalatsite seeriaid, mille ajalugu ulatub tagasi 1993. aastasse. Iga mudel oli varustatud tipptasemel Gel-pehmendusega, pakkus head tuge ja mugavust ning disainerid seadsid alati esikohale funktsionaalsuse, mitte välimuse. Seetõttu olid need jalatsid küll jooksukogukonna seas populaarseks, kuid moes ei peetud neid eriti. 2020. aastateks olid trendid aga muutunud ja brändi 1990. ja 2000. aastate Gel-pehmendusega jooksujalatsite retroesteetika oli äkki muutunud stiilseimaks. Selle tulemusena tõi ASICS tagasi mitu traditsioonilist mudelit, kuid kõige suurema mõju avaldas ikooniline Gel-Kayano 14.
Ebakindel tulevik
Kui ASICS 2008. aastal Gel-Kayano 14 turule tõi, oli tootesari juba hästi kinnistunud ja iga uut mudelit võtsid nii Jaapani kui ka välismaa jooksjad, näiteks Ameerika Ühendriikides, kus harrastusjooksmine oli alates 1970. aastatest üha populaarsemaks muutunud, vastu põnevusega ja ootusärevusega. Kuid hoolimata oma tugevast mainest oli seeria astumas ebakindlasse ajastusse, kuna selle legendaarne asutaja ja nimekaim Toshikazu Kayano ei kuulunud enam disainimeeskonda. Visionäärne disainer, kes jäi ettevõttesse ja sai lõpuks ASICS-i arhiivide kuraatoriks, oli olnud oluline tegur originaalse Gel-Kayano Trainer edu saavutamisel ja juhtis järgnevatel aastatel seeria tehnoloogilist arengut, loonud esimesed kolmteist versiooni ja muutnud selle jooksuringkondades lugupeetud mudeliks. Ilma tema juhtimiseta oli ebaselge, kas neid kõrgeid standardeid on võimalik säilitada.
Disainipõhimõtete pärand
Lootes alustada uut ajastut tugevalt, pöördus ASICS noore disaineri Hidenori Yamashita poole. Ta oli juba töötanud brändi Gel-pehmendatud tossudega ja oli tuttav Kayano tootesarjaga ning võis oma töös juhinduda Toshikazu kindlatest disainipõhimõtetest. Seeria arenedes järgis Toshikazu jaapani filosoofiat „kaizen”, mis keskendus järkjärgulisele, kuid pidevale täiustamisele, et luua antud hetkel parim võimalik jalats. Toshikazu kasutas seega iga uuenduse puhul ASICS-i uusimaid tehnoloogiaid, andes Yamashitale suurepärase platvormi, millele ehitada oma Gel-Kayano 14. Ta jättis oma noortele kolleegidele ka tugeva pärandi, mille alusel töötada, sealhulgas idee, et iga jalatsi taga peab olema kindel disainilugu ning et tuleb kasutada teaduslikke ja klientide arvamusi ning turusuundumusi, et õppida, kuidas kõige paremini rahuldada oma sihtrühma soove ja vajadusi. Lõpuks, ja võib-olla kõige olulisemana, andis Toshikazu edasi oma mängulise vaimu, mis täitis iga disaini sellise kire ja rõõmuga, mis võis võita iga sportlase südame.
Inspiratsiooni leidmine
Neid ideaale järgides hakkas Yamashita mõtlema omaenda loole ja sellele, kuidas ta saaks oma eelkäija jäetud tugeval alusel luua tehnoloogiliselt arenenud jooksujalatsi, mis oleks Gel-Kayano nime väärt. Kui varasemad versioonid olid saanud inspiratsiooni kõigest alates putukatest kuni kellade ja Euroopa sportautodeni, siis Yamashita võlus idee „välk”, või nagu ta ise ütles: „see tegevuse plahvatus, kus jooksja maandub kandadel ja tõukab end varvastelt edasi”. See mõjutas Gel-Kayano 14 iga aspekti ja tulemuseks oli dünaamiline kõrge jõudlusega jooksujalats, mis sai üheks brändi ajaloo ikoonilisemaks mudeliks.
Kõrge jõudlusega disain
Kui ASICS 2008. aastal Gel-Kayano 14 esmakordselt turule tõi, tunnistati see kiiresti 13. mudeli parandatud versiooniks. Jooksjad said kasu paremast amortisatsioonist ja toetusest, eelkõige tänu kandade Gel-sisendile, mis oli 25% suurem kui eelmisel mudelil. Seda kaitses veelgi vaiguplaat, mis vähendas liigset kokkusurumist, samas kui brändi enda Solyte vahtkiht lisas kerge amortisatsiooni jalalaba keskosast kandani. Pehme, kuid vastupidav materjal pakkus ka head reageerimisvõimet, aidates kandjal joosta rohkem energiat kasutades. Teine geelisisend amortiseeris jalalaba esiosa ja jalalaba keskosa stabiliseeris jäik Trusstic toetusplaat. Samal ajal tagas keerukas geomeetriline protektorikujundus võimsa haarduvuse kandast varbaotsani, painduvad sooned võimaldasid vaba liikumisulatust sujuvaks üleminekuks kogu jalal. Koos moodustasid need mitmed toetavad kihid ASICS-i „Structured Cushioning” süsteemi, mis oli loodud pronatsiooniga jooksjate abistamiseks, ilma et tekitaks raskust ja kohmakust, mis on tavaliselt seotud stabiilsusjalatsitega. Lisaks sellele oli Gel-Kayano 14-l hingav võrgustikust pealsete, vastupidavate sünteetilise nahast paneelidega, peegeldavate elementidega, uuendatud kandade sobivusega ja ruumika varbaosaga, nii et see suutis mugavalt toetada jooksjaid sadade kilomeetrite jooksul, vähendades samal ajal oluliselt vigastuste võimalust. See pakkus kõiki aspekte, mida Yamashita oli lootnud, alates kaitstud kandade maandumisest kuni energilise varba tõukamiseni. See ei teinud jalatsit populaarseks ainult sportlaste seas, vaid tõi ka auhindu mainekatelt jooksualastelt väljaannetelt. Kuigi jalatsit ei peetud tol ajal moekaubaks, andsid selle kaarjad pealisriided, silmatorkavad külje triibud, läikiv nähtav geel ja üldine sileda, futuristliku esteetika talle karismaatilise välimuse, mis tõmbas tähelepanu ka väljaspool jooksurada.
Uued trendid, uued partnerlused
Pärast edukat perioodi brändi ühe populaarsema jooksujalatsina asendati Gel-Kayano 14 uuema mudeliga ja see võeti peagi tootmisest maha. Kuid kümme aastat hiljem olid nii spordi- kui ka moemaastik muutunud, pakkudes ideaalset keskkonda hämmastavaks tagasitulekuks. Alus pandi 2018. aastal, kui ASICS reageeris kasvavale vanakooli võrgustikuga jooksujalatsite trendile, tuues uuesti turule Gel-Kayano 5. Selle klassikaline retro-stiil võeti moemaailmas hästi vastu, eriti pärast seda, kui see esitati koostöös Berliini brändiga GmbH ja legendaarse Briti disaineri Vivienne Westwoodiga. See kiirendas sügavamat sisenemist tööstusse ja varsti oli ASICS loonud tugevad suhted tõusva bulgaaria meestemoe disaineri Kiko Kostadinoviga. Pärast esimest koostööd ASICSiga 2018. aastal ületas Kostadinov pelgalt koostööpartneri rolli ja muutus pigem brändi konsultandiks, kuna usaldus kahe poole vahel kasvas. Just see partnerlus tõi kaasa Gel-Kayano 14 suurejoonelise tagasituleku. Ilma selleta oleks 2008. aasta mudel võinud jääda igaveseks ASICS-i ajaloo osaks.
Veenev valik
Pärast Gel-Kayano 5 edukat tagasitulekut ja Y2K jooksujalatsite ning dad shoes'ide üha kasvavat populaarsust uuris ASICS veel kord oma arhiive, et leida teisi mudeleid, mis võiksid tänapäeval edukad olla. 2020. aastal olid ettevõtte juhid valmis uuesti turule tooma Gel-Kayano 13 – lõppude lõpuks oli see viimane mudel, mille oli disaininud ettevõtte asutaja, ja suurepärane viis tema pärandi austamiseks. Kostadinov oli aga teist meelt, soovitades, et 14 oleks veenvam valik oma futuristliku esteetika ja põneva kiirustunde tõttu. Bränd oli veendunud ja Yamashita kutsuti tagasi, et ta taasloob oma klassikalise silueti retro-väljalaske jaoks.
Kaasaegsed uuendused ja klassikaline välimus
Yamashita ei piirdunud lihtsalt täpselt sama jalatsi uuesti turule toomisega, vaid andis ASICS Gel-Kayano 14-le kaasaegse uuenduse, kasutades kõige uuemaid materjale, et muuta see veelgi kergemaks ja paindlikumaks kui originaal. Ülemine osa täiustati veelgi mugavama ja kindlama istuvuse saavutamiseks, lisades taaskasutatud materjale ja keskkonnasõbralikumaid tootmisprotsesse, et suurendada selle jätkusuutlikkust. Põhimõtteliselt säilitati siiski kõik toetavad tehnoloogiad, mis olid teinud originaalist nii armastatud spordijalatsi. Samal ajal oli välimus klassikaline 2000. aastate jooksujalatsi oma võrgust pealsega ja kõverjooneliste katetega, mis kiirgasid võluvat retro-spordihõngu, mis kehastas 2020. aastate alguse levinud tänavamoesuundumusi. Oma originaalsed omadused ja võidukas esteetika säilinuna oli Gel-Kayano 14 täiuslik segu funktsionaalsusest ja stiilist, mis meeldis nii kaasaegsetele sneakerite entusiastidele kui ka tavalistele fännidele.
Julgete UB1-S
Kooskõlas oma kõrge positsiooniga ASICS’i disainerite kogukonnas oli Kiko Kostadinov Gel-Kayano 14 uuesti turule toomise lahutamatu osa. Kui Yamashita oli hõivatud stiilse retro värvivaliku loomisega, kasutades retrohõbedast paneeli ja erksaid toonilisi aksente, mis meenutasid tema algset „flash” kontseptsiooni, siis Kostadinov ja tema innovatiivne stuudio kujundasid jalatsi esteetika ümber, eksperimenteerides erinevate materjalide ja värvikombinatsioonidega. Nad lõid neli erinevat versiooni tema UB1-S mudelist, millest igaühel oli iseloomulik pikendatud tõmbetapp, mis ulatus välja lappideta keelest. Tehnoloogiliselt oli Kiko Kostadinov Gel-Kayano 14 täpselt sama nagu Yamashita oma, pakkudes sama võimsat mugavuse, stabiilsuse ja toetuse kombinatsiooni, kuid lisaks sellele ka bulgaaria disaineri julge ja moekas stiil, mis võimaldas jalatsil ületada oma jooksujalatsi ajaloo ja saada tuntuks nii oma karismaatilise välimuse kui ka jõudluse poolest.
„Cooli taassünd”
Yamashita põhjalike teadmistega jalatsite kohta, Kostadinovi hindamatu panusega disaini ja õigeaegse trendika väljalaskeajaga võeti Gel-Kayano 14 kiiresti vastu moemaailmas. Selle tulemusena tõi ASICS 2021. aastal turule uued värvitoonid ja peagi soovisid üha kasvav hulk brändi koostööpartnereid lisada oma loomingulise puudutuse retro siluetile. Esimene, kes seda tegi, oli Awake NY asutaja Angelo Baque, kelle silm värvikale kaasaegsele disainile aitas tal luua unustamatu „Rebirth of Cool” värvitooni erksates sinistes, kollastes ja punastes toonides, mis oli austav kummardus tema Ecuadori päritolule. See ilmus koos stiilse mustvalge lühifilmiga, milles Baque tutvustas räppari Ladybug Mecca esinemist New Yorgi ajaloolises Nuyorican Poets Cafés. Selles oli näha, kuidas bändi liikmed ja publik kandsid tema Gel-Kayano 14 mudelit, kujutades seda lahedate ja vabade suhtlemiseks mõeldud vabade sneakeritena. Samal ajal mängisid Mecca ja bänd versiooni laulust „Rebirth of Slick (Cool Like Dat)” – esimest singlit, mille tema räppitrio Digable Planets avaldas 1993. aastal –, seostades selle nime Baque'i inspiratsiooniallikatega ja tähistades isegi mudeli enda „taassündi”.
Varased koostööd
Angelo Baque x Gel-Kayano 14 oli uskumatult populaarne ja 2022. aastal laiendas ASICS oma koostööpartnerite nimekirja, lisades sinna kuulsuste fotograafi Renell Medrano ja tema butiikrõivabrändi Ice Studios ning DJ ja produtsendi Zack Bia äsja asutatud plaadifirma Field Trip Recordings. Medrano kujundas oma fotograafiast ja jääle pühendatud armastusest inspireeritud elegantsed helesinised tossud kollaste detailidega, Bia aga lõi äärmiselt piiratud koguses kontrastseid valge-musta tossusid vintage-stiilis kreemika värvi vahetallaga. Selle kõrval tõi Jaapani rõivabränd BEAMS turule ekstravagantse jalatsi, mille GORE-TEX-pealsed olid kaetud musta sääsevõrguga, kuid moemaailma tähelepanu köitis eelkõige ASICS-i koostöö Kanada disainistuudio JJJJoundiga.
Silmapaistev debüüt
Oma debüüdi ASICSiga koostöös loonud Justin R. Saunders nostalgiline, kuid innovatiivne bränd kaks tagasihoidlikku, minimalistlikku värvitooni elegantse neutraalse tooniga, mis ühendasid nii ASICSile omase välimuse kui ka JJJJoundi rõivaste ajatu elegantsi. Need rafineeritud tossud tuginesid Kayano 14 vintage Y2K juurtele ja spordiajaloole, pakkudes samal ajal mitmekülgsust, mis võimaldas kandjal liikuda stiilselt ja mugavalt kodus, vaba aja veetmisel ja ametlikel üritustel. Selle tulemusena saavutasid need laialdase populaarsuse, saades üheks brändi populaarsemaks koostööprojektiks, mitte ainult Gel-Kayano 14, vaid kogu Kayano tootesarja ja isegi laiemalt Sportstyle tootesarja puhul.
Nõutud moeseade
JJJJoundi koostöö näitas, kui kaugele Gel-Kayano 14 oli jõudnud oma jooksujalatsite päritolust, muutes selle tõeliselt ihaldatud moekaubaks. Mõjukad kuulsused, nagu Hailey Bieber, hakkasid seda kandma. Ameerika modell ja loovdirektor ilmus korduvalt pilatesetundidesse Field Trip Recordingsi versioonis, tõestades selle stiililist mitmekülgsust ja sportlikku vabaajarõivastuse potentsiaali. Kui siluett moemaailmas kanda kinnitas, näitas ASICS ikka ja jälle, et on üks maailma parimaid brände erakordsete loovtalentide värbamisel, kellest paljud soovisid seda kasutada oma koostööprojektide raamistikuna. Koostööde, kuulsuste toetuse ja sotsiaalmeedia esinemiste vahel sai Yamashita epiline Gel-Kayano 14 uskumatult populaarseks nooremate põlvkondade seas, kuid oli endiselt armastatud ka nende seas, kes mäletasid originaali, ning kirglikele sneakerite entusiastidele, keda võlus selle võimas ajalugu.
Suhete süvendamine
2023. aasta jaanuaris korraldas ASICS Pariisi moenädalal pop-up-poe, mis tõstis veelgi brändi mainet kõrgmoe valdkonnas, ning kogu aasta jooksul süvendas bränd suhteid selliste rõivabrändidega nagu Ronnie Fieg'i Kith ja Jaapani butiik atmos. Esimene neist kujundas kaks värvitooni, mis olid tüüpilised elegantsed toonid, teine aga tegi koostööd Lõuna-Korea tänavariietusbrändiga Undermycar, andes jalatsitele stiilse ja futuristliku välimuse. Teine Aasia moebränd Unaffected tõi turule julge kolmepaari Gel-Kayano 14 mudeli uuendatud nöörisüsteemiga ning Kanada elustiilibränd Aritzia lisas oma veetleva kolmepaari mudeliga siluetti oma veenva „igapäevase luksuse” kontseptsiooni.
Ajaloo austamine
2023. aastal tähistati Gel-Kayano seeria 30. aastapäeva ja ASICS otsustas seda tähistada, lisades kollektsiooni uue sneaker-mudeli. Gel-Kayano Legacy nime all tuntud mudel ühendas endas varasemate mudelite elemente, kuna selle disainer Yuuki Okumura soovis austada Kayano sügavat pärandit, esitades iga ajastu jalatsite peamised funktsionaalsed omadused ja eristavad detailid. Gel-Kayano 14 mudelist võttis ta kogu tallaosa, näidates sellega silueti mõju seeriale ja rõhutades, kui efektiivne oli selle struktureeritud polsterduse kontseptsioon isegi kolm aastakümmet pärast selle loomist.
Koostöö laiendamine
Gel-Kayano 14 populaarsus kasvas 2024. aastal veelgi ning lisaks veelgi enamale koostööle toodi turule kümneid silmapaistvaid uusi värvitoone. Atmos võttis silueti uuesti ette, kasutades disainis toone, mis olid inspireeritud Tokyo elavast ööelust, ning Field Trip Recordings naasis silmapaistva „Fern Green” värvitooniga. Samal ajal jätkas Kith Marveli teemaliste tossude tootmist „Silver Surfer” versiooniga ja ASICS laiendas oma Aasia tootevalikut koostööprojektidega Lõuna-Korea brändiga The Museum Visitor ning Singapuri tossupoe Limited Edt ja tossukunstniku Mark Ongi SBTG-märgiga. Bränd suurendas ka oma globaalset haaret, tehes koostööd Brasiilia meestemoe brändiga P. Andrade värvikate disainide loomiseks, mille säravad looduslikud toonid peegeldasid riigi elavat maastikku, enne kui alustas koostööd Ayrton Senna Instituudiga, et tähistada salapärase Brasiilia vormel-1 sõitja elu ja karjääri. Aasta lõppes kahe unikaalse Gel-Kayano 14 koostööprojektiga, millest üks oli Ameerika loomingulise brändi Conceptsiga, kelle erksavärviline „Out of Office” versioon loodi selleks, et vabastada kandja igapäevasest rutiinist, meenutades päikesepaistelise puhkuse rahu ja lõõgastust. Teine koostööprojekt oli osa ASICS-i algatusest „Crafts For Minds” loomingulise juhi Florence Tétieriga, kes valis Kayano 14 koos kahe Gel-Nimbus siluetiga, kuna ta oli ise nende fänn. Koostöös Ecole Les Petites Ruches'i õpilastega – neuroloogiliselt mitmekesiste laste kooliga, mis edendab õppimist looduse, kaasatuse ja ühenduse kaudu – valmistas Tétier ümbertöödeldud mänguasjadest ja muudest jäätmetest iga kinga jaoks ainulaadsed helmed ja ripatsid, mille müügist saadud tulu läks otse inspireerivale koolile.
Veelgi suurem aasta
Pärast koostööd Ameerika juhtiva elustiilibrändiga Lapstone and Hammer ja luksusliku meestemoe brändiga 8ON8 astus ASICS 2025. aastasse veelgi suuremate plaanidega Gel-Kayano 14 jaoks. Lisaks laiale valikule põnevatele üldiselt müüdavatele tossudele valmistas bränd mõned oma seni kõige armastatumad koostööprojektid, alustades mõjuka stilisti Juliana Salazari elegantse „Eucalyptus” versiooniga, enne kui taas kord tõstis esile Jaapani kultuuri koostöös moebrändidega nagu Beauty & Youth ja Urban Research, samuti veidra lugude jutustamisega rokkbändiga Zutomayo. Kevadel tõi ASICS turule ihaldatud värvikombinatsiooni „Just Say No” eksklusiivselt koostöös Los Angelese rõivabutiigiga Sneaker Politics ning ühendas jõud Prantsuse luksusbrändiga A.P.C., et luua oma esimene terviklik tennise rõivaste kollektsioon, mis sisaldas kaht ajatu Gel-Kayano 14 mudelit väljakuväliste esemete seas. Umbes sel ajal hakkasid levima kuulujutud, et JJJJound naaseb suvel, et lisada oma koostöökollektsiooni kolmas sneaker, mis tekitas veelgi suuremat põnevust retro silueti ümber. See kauaoodatud järg ilmus lõpuks 2025. aasta juunis ja sisaldas paari graatsilist värvitooni, mis olid kaunistatud neutraalsete ja metalliliste hõbedaste toonide iseloomuliku seguga, ühel elegantse sinise aktsendiga ja teisel tumesinise ja ereda kollase aktsendiga. Tagasihoidlikud, stiilsed ja väga sofistikeeritud, kehastasid need kõike, mida kaasaegne moe- ja sneakerite kogukond Gel-Kayano 14 mudelis hindas.
Silmapaistev kaasaegne sneaker
Gel-Kayano 14 edu alus pandi, kui Toshikazu Kayano liitus ASICSiga 1980. aastate lõpus – kaua enne selle tänapäevast tagasitulekut. Tema saabumine langes kokku Gel-pehmenduse kasutuselevõtuga, mida ta suutis kasutada oma jooksujalatsite seeria turule toomiseks, teades, et see pakub jalale suurepärast tuge. Oma iseloomuliku lähenemisviisi abil täitis ta Kayano seeria oma rõõmsameelse vaimuga ja võimsa tööeetikaga, mis kandus edasi ka järgmistesse mudelitesse, isegi pärast seda, kui ta asus tegelema muude asjadega. Niisiis, kui Hidenori Yamashita võttis ohjad enda kätte, järgis ta Kayano põhimõtteid ja lõi erakordse jooksujalatsi. Tänu sellele on Gel-Kayano 14 alates oma kaasaegsest naasmisest pidevalt kiidetud kui üks mugavamaid jooksujalatseid. Nüüd peetakse seda pigem elustiili kui spordijalatsiks, see ikooniline jalats on julgelt stiilne ja uskumatult mitmekülgne, ning mõned ASICS-i parimad koostööprojektid on täiendanud selle pidevalt laienevat tagasivaatavat kataloogi. Kaugeltki mitte pelgalt nostalgiline trikk, selle veenev retro-võlu on toetatud silmapaistva tehnoloogilise jõudlusega – lühidalt öeldes on Gel-Kayano 14 ASICS Sportstyle sarja tippmudel.